Bkc logo32x32

BIBLICAL CULTURAL CENTRE

MENU
  • Home
  • About us
  • Blog
  • Archive
  • СРП
  • ENG

Dalila

ДЕКОНСТРУКЦИЈА ДАЛИЛЕ - поновно разматрање једне од најоклеветанијих жена у Библији

25 June 2025

Феминистичке библистикње провеле су године у покушају да преобликују жене описане у Библији кроз њихову призму. Како се поље библијских студија шири, тако се шире и перспективе и гласови оних који учествују, дајући нове увиде о ликовима који су традиционално били маргинализовани у тексту. Већина се слаже да су Библију углавном написали мушкарци и за мушкарце, јављају се гласови који сугериши да тај образац читања није једини. Преиспитивање модела читања може да створи нова схватања и ставове према хваљеним и омаловаженим ликовима, а феминистички објектив пружа више емпатије према библијским личностима које су лоше третиране, посебно према женама.

Једна од најпознатијих библијских жена је Далила, која је довела моћног Самсона до његовог пада (Суд 16). Често се претпоставља да је Далила, која је била из долине Сорек, на филистејској територији близу границе са Јудом, била Филистејка, иако је њено име јеврејско.[1] Како прича каже, када се Самсон заљубио у Далилу, филистејске вође су је замолиле да открије тајну његове божанске снаге. У замену би добила 1.100 сребрњака (16:5). Рекла је Самсону: молим те, реци ми шта чини твоју снагу тако великом и како можеш бити везан, да би те неко покорио (16:6), а он јој је лагао да мора бити везан са седам некоришћених ужади. Те ноћи га је Далила везала и Филистејци су га напали, али је успео да се ослободи. Овај образац се догодио још два пута пре него што је Далила коначно преклињала Самсона, питајући га: како можеш рећи: ’волим те‘, када твоје срце није са мном? Три пута си ми се ругао и ниси ми рекао шта чини твоју снагу тако великом (16:15). Самсон коначно попушта и открива да би, ако би га ошишала, прекршио своје назарејске завете и изгубио снагу. Ошишала га је док је спавао, а Филистејци су успели да га вежу и заробе, а затим и ослепе. Тако ослепели Самсон, обновљеног савеза са Богом, што је било видљиво у изнова израслој коси срушио је филистејски храм, убивши Филистејце и себе самог (16:30).
Библијска имена имају моћ, посебно за жене. У Библији је мало жена познато по имену и када се оне сусретну научници помно анализирају значење имена. Далилино име звучи као јеврејска реч за ноћ, лаилах, сигнализирајући некима да је била ноћна дама, иако има и мање оптерећено значење заводница или једноставно љубазна.[2] У причи о Самсону има много жена, али она је једина која је наведена по имену. Тиме се сугерише да није битно толико значење немог имена колико оно што оно представља.
Библија не даје много информација о Далилином идентитету; навели смо да претпоставимо да је Филистејка на основу тога одакле је и чињенице да је издала израилског судију и Израиловог Бога. Често се претпоставља да је проститутка, али је библијски писац не идентификује на тај начин, макар не директно за разлику од једне од раније успутно споменутих Самсонових љубавница која је забележена као неименована проститутка (Суд 16:1).Као да су аутори су пазили да на овај начин не означе Далилу. Уместо тога, Далили се једноставно нуди шанса да има сопствени приход (реткост у древном Леванту), у замену за издају Самсона, некога у односу на кога није гајила нарочиту верност Из перспективе библијских аутора, ово је био чин против Израила и Израиловог Бога. Да је била Израилка која је преварила Филистејца, можда би јој се указало више поштовања у тексту. Нпр., на другим местима у Судијама (4, 5), жена Кенијка, Јаила, помаже Девори у њеном рату против хананског цара Асора.Она је преварила и усмртила хананског војсковођу Сисару. Штавише, Јудита веома непосредно (вероватно као и Јаила) и Далила користи сексуалност да намаме мушкарце, а затим их убију, али пошто Јаила и Јудита то чине у корист Израила, библијским писцима је то прихватљиво.[3]
Можда је чињеница да је Самсон волео Далилу оно што њену издају чини толико снажном. Он стиже у долину Сорек (након што је био са неименованом проститутком и избегао хапшење у Гази) и каже се да се [заљубио] у жену... која се звала Далила (Суд 16:4). Не помињу се Далилина осећања према њему. Можда му није узвратила љубав и уместо тога је искористила његову наклоност да ради у сопственом интересу. За библијске писце било је очекивано да жене буду потчињене и одане муђкарцима. Далилино одбацивање тих норми представља је као негативку. Коришћење Самсонове љубави против њега срушило је правила, и у том процесу га емаскулирало. Током целе приче, Далила никада не крије своју мисију.Она више пута тражи од Самсона да јој открије тајну своје снаге и увек га уводи у напад. Вероватно најстрашнији део приче за библијске људе није била издаја, већ колико је Самсон лако одустао. Он је невероватно снажан телом, и невероватно слабе воље када се ради о осећањима. Љубав жене може имати таквумоћ над мушкарце који је обдарен божанском снагом – то није била пријатна мисао у патријархалном друштву древног Израила.[4]
Када је Далила по последњи пут повикала: Ето Филистејаца на тебе, Самсоне! (Суд 16:20), Самсон је веровао да ће ипак моћи да се ослободи. Ипак, он је остао без седам праменова косе и Бог више није био с њим. Ископали су му очи, обријали му главу и ставили га да меље у млину. Рад у млину се сматрао женским послом. Губитак снаге и вида га је покорио и суштински кастрирао. Постављен је да наступа пред Филистејцима (јеврејски глагол који се користи често има сексуалне конотације). Он нема аутономију и снагу. Пребијен је, а он више није мушкарац, а све зато што је жена довела до његовог пада.[5]
Библијске жене су сложене, али често гурнуте у страну у корист библијског наратива усмереног на мушкарце. Лик Далиле је, међутим, производ њеног окружења. Она је себи и својој шанси да има финансијску сигурност дала приоритет над осећањима мушкарца којег је једва познавала и кога није волела — чак и ако прича сведочи да Самсон јесте волео њу. Њен лик функционише као агент друштвених промена, али друштвених промена које нису фаворизовале Израилце. Преиспитивање ликова попут Далиле уз употребу феминистичке методологије може да пружити нове перспективе о њиховим поступцима и начину на који су доносиле одлуке и начинима сналажења у патријархалном друштву које их је окруживало.
 
Лила Волк (Lila Wolk), 
студенткиња класичних и древно-блискоисточних студија на Универзитету Џорџ Вашингтон (George Washington University), је уредничка приправница у Библијском археолошком друштву (Biblical Archaeology Society).
 
[1]Royce M. Victor, “Delilah—A Forgotten Hero (Judges 16:4–21): A Cross-Cultural Narrative Reading,” in Athalya Brenner and Gale A. Yee, eds., Joshua and Judges, Texts@Contexts series (Minneapolis: Fortress Press, 2013), p. 239.
[2]Wil Gafney, “A Womanist Midrash of Delilah: Don’t Hate the Playa Hate the Game,” in Gay L. Byron and Vanessa Lovelace, eds., Womanist Interpretations of the Bible: Expanding the Discourse (Atlanta: SBL Press, 2016), p. 62; see also Victor, p. 238.
[3]Elizabeth H.P. Backfish, “Nameless in the Nevi’im: Intertextuality between Female Characters in the Book of Judges,” in Shelley L. Birdsong, J. Cornelis de Vos, and Hyun Chul Paul Kim, eds., Reading Gender in Judges: An Intertextual Approach (Atlanta: SBL Press, 2023), p. 85.
[4][4] See Victor, p. 243.
[5] Susan Niditch, “Samson as Culture Hero, Trickster, and Bandit: The Empowerment of the Weak,” The Catholic Biblical Quarterly 52.4 (1990), p. 617.
Извор:
https://www.biblicalarchaeology.org/daily/biblical-topics/deconstructing-delilah/?mqsc=E4165814&dk=ZE44N0ZF0&utm_source=WhatCountsEmail&utm_medium=BHDA+Daily+Newsletter+1-90&utm_campaign=11_22_24_Deconstructing+Delilah
 
За даље истраживање:
Могуће је да је Далила изведено или повезано са библијском женом-демоном, Лилит која је представљена као прва Адамова дружбеница и демон који је нарочито нападао мушкарце и децу. 
 
Види: 
https://bkcentar.rs/sr/blog/lilit-mitska-zena-od-antickog-demona-do-feministickog-simbola
  • BIBLICAL CULTURAL CENTRE
  • Kraljice Natalije 76
  • Belgrade