Bkc logo32x32

BIBLICAL CULTURAL CENTRE

MENU
  • Home
  • About us
  • Blog
  • Archive
  • СРП
  • ENG

%d1%81%d0%b5%d0%b4%d0%bc%d0%be%d0%b3%d0%bb%d0%b0 %d0%b7%d0%bc%d0%b8%d1%98%d0%b0

МЕСПОТАМИЈА, УГАРИТ, ХЕРКУЛ И СЕДМОГЛАВА ЗМИЈА АПОКАЛИПСЕ – мали новооткривени печат недостајућа карика за разумевање преноса митова?

01 September 2024

Шта је заједничко месопотамском цилиндричном печату, грчкој вази и књизи Откривења? Седмоглаве змије. Једино питање је што научници нису сигурни зашто. Нова студија објављена у Near Eastern Archaeologyкоју је потписаоКристофер Илингер (Christoph Uehlinger) професор компаративних религија (Comparative religions professor) са Универзитета у Цириху (University of Zurich) представља схватање према ком да би мали печат откривен у Тел Хазору у северном Израелу коначно могао да пружи траг о томе како се мит о седмоглавој змији преносио између култура кроз миленијуме.

У висоравни северног Израела, археолози су открили мали камени артефакт од колосалне важности. Предмет — печат стар 2.800 година — представља карику која недостаје у еволуцији популарног мотива који се појављује у Библији и грчкој митологији.
Шта је заједничко месопотамском цилиндричном печату, грчкој вази и књизи Откривења? Седмоглаве змије. Једино питање је што научници нису сигурни зашто. Нова студија објављена у Near Eastern Archaeologyкоју је потписаоКристофер Илингер (Christoph Uehlinger) професор компаративних религија (Comparative religions professor) са Универзитета у Цириху (University of Zurich) представља схватање према ком да би мали печат  откривен у Тел Хазору у северном Израелу коначно могао да пружи траг о томе како се мит о седмоглавој змији преносио између култура кроз миленијуме.
 
Херој Хазора
Иако не постоји начин да се сазна да ли је мали печат израелски или феничански, једно је сигурно: његова иконографија хероја који се бори са седмоглавом змијом повезује га са дугом традицијом сличних митолошких приказа. Сцена, урезана у лице печата, приказује ратника како једном руком хвата седмоглаву змију, док је другом напада копљем. Иза ратника су три хибридна створења, укључујући грифона, скарабеја са пернатим крилима и крилату кобру. Остале уочљиве карактеристике укључују два мајмуна и анк у египатском стилу. Ископан на акропољу Тел Хазора, печат датира на основу стилске и стратиграфске основе у 8.в. пре Хр.
Прикази хероја и божанстава који се боре са седмоглавим змијама појављују током историје су прилично чести и налазе и могу се временски и географски сместити у различите контексте. Међутим, сличности у овим приказима навеле су многе научнике да покушају да повежу слике и основне традиције, чак и када постоји мало доказа који би повезивали различите примере. Према Илинџеру, Хазор-печат испуњава најмање једну празнину у ланцу преноса - ону која води ка Библији.
седмоглава змија 001.jpg 123.24 KB
Најраније потврде о овој теми појављују се у Месопотамији 3. миленијума пре Хр. иу сликовним и у књижевним изворима. Тамо се богу-ратнику Нинурти често приписује да је убио седмоглаву змију, заједно са другим чудовиштима. Од Месопотамије, тема се проширила на северозапад до Ебле у Сирији, где је подвиг приписан богу олује Хададу. До 2. миленијума, стигао је до Угарита на левантинској обали, где се виде и богиња Анат и бог Вал како се боре са змијом, која је тамо била повезана са морем и названа различитим називима Тунан (Змај) или Литан, Јом.
Из Угарита, тема се следеће појављује у Библији. У целој Библији, укључујући и Псалм 74:13–14, Израилов Бог Јахве је тај који побеђује чудовишта Танин (јевр. верзија Тунана) и Левијатана (јевр. верзија Литана). Иако библијски извештај не прецизира да је било које чудовиште змија са седам глава, употреба истих имена показује креативну реинтерпретацију теме библијског аутора, вероватно ослањајући се на познавање његове публике са културним пореклом Танина и Левијатана. Занимљиво је, међутим, да се монструозна звер са седам глава поново појављује и у Новом завету (Отк 12:3) и у вавилонском Талмуду (Кидушин 29б). У међувремену, грчки прикази Херкула који се бори против Лернијске хидре из 6.в. пре Хр. такође приказују ратника у борби против седмоглаве змије и скоро су идентични Месопотамским приказима од пре два миленијума.
Појављујући се у више култура током четири миленијума, тема ратника који се бори са седмоглавом змијом је свакако свеприсутна, али и тема са занимљивом навиком да нестаје из текстуалних и археолошких записа, да би се поново појавила вековима касније. другачијем месту. Предмети попут печата Тел Хазора, међутим, могу да садрже трагове о томе како такви митови путују. Појављујући се у Хазору у 8.в. пре Хр., печат наговештава пренос из Угарита у северно царство Израила, до Јуде и од Јуде до библијских аутора. На крају крајева, печат нас подсећа да у археологији увек радимо само са делом слике.
Илингер овај печат назива кариком која недостаје у развоју заједничког мотива у грчкој митологији, као и у Библији,додајући:овладавање седмоглавом змијом: печат Хазора пружа карика која недостаје између клинастог писма и библијске митологије.Присуство ових митских створења наглашава натприродну природу сцене. Печат пружа опипљиву везу од Феникије до Израила. Фенички писари/учењаци вероватно су сачували и пренели традицију коју су можда наследили од Угарита (древног града у Сирији) још од касног бронзаног доба.
Он то откриће назива спектакуларним и каже да оно заузима посебно место у овој дугој и углавном непознатој историји преношења митова закључујући да је на будућим научницима је, рекао је, да утврде тачно како је слика путовала на запад и постала повезана са ликом Херкула.
До тог времена, остало нам је да се подсетимо да најранији библијски текстови говоре о јунаку, архетипу месијанске личности, који ће стати на главу змији поцену сопствених страдања (Пост 3:15).
 
Извори:
https://www.biblicalarchaeology.org/daily/ancient-cultures/ancient-israel/hazor-and-the-seven-headed-serpent/
https://news.artnet.com/art-world/tiny-carving-serpent-2442676
https://www.miamiherald.com/news/nation-world/world/article285801831.html
https://bkcentar.rs/sr/blog/cudovista-biblijskog-sveta-sedam-misterioznih-stvorenja
  • BIBLICAL CULTURAL CENTRE
  • Kraljice Natalije 76
  • Belgrade