Bkc logo32x32

BIBLICAL CULTURAL CENTRE

MENU
  • Home
  • About us
  • Blog
  • Archive
  • СРП
  • ENG

001 %d1%81%d0%b0%d1%83%d0%b4%d0%b8%d1%98%d1%81%d0%ba%d0%b0

НЕОЛИТСКА СВЕТИШТА И ХОДОЧАШЋА САУДИЈСКЕ АРАБИЈЕ И ЊИХОВЕ БИБЛИЈСКЕ РЕФЛЕКСИЈЕ

05 April 2023

Да ли можете да замислите Саудијску Арабију као област бујних ливада ливада на којима пастири напасају стада коза и говеда док посматрају ловце који крећу у организованим групама како би ловили газеле сусрећући се успут са крдима слонова или нислским коњима који користе оближња језера као своје станиште? Иако је ово тешко замислити, научници су утврдили да је регион заиста личио на такву област, премда и тада склону честим сушама које су постојале све дуготрајније. Управо те климатске промене, према схватањима научника биле су разлог због којег су настале, пре око шест-седам хиљада година монументалне неолитске грађевине чији су остаци привукли пажњу научника 70-тих година прошлог века. Истраживачи су их уочили, али је тек 2017. год. документовано њихово откриће научним радом. Пун обим ових структура на Арапском полуострву откривен је истраживањима из ваздуха, а од 2019. год.започето је са непосредним ископавањима која су открила да су неколико хиљада година пре него што су се пирамиде подигле над древним Египтом, људи који су живели на Арапском полуострву направили другачију врсту чуда и да је то чудо имало своје религијско исходиште.

У региону је регистровано 16.000 археолошких налазишта, а једна од честих структура су монументалне камене грађевине (mustatils, aрп. مستطيل) које су прошарале пустињски пејзаж северозападне Саудијске Арабије. То је правоугаоник и означен ниским зидовима и отвореним двориштима. 

 

Даљинска истраживања

Овај део истраживања водио је др Хју Томас (Dr. Hugh Thomas). Он је виши научни сарадник на Универзитету Западне Аустралије (senior research fellow at the University of Western Australia) и ко-директор пројекта Ваздушна археологија у Краљевини Саудијској Арабији (co-director of the Aerial Archaeology in the Kingdom of Saudi Arabia project). Пројекат је покренула Краљевска комисија за АлУлу (Royal Commission for AlUla) као део ширег пројекта Идентификација и документација непокретне баштине АлУле (Identification and Documentation of the Immovable Heritage Assets of AlUla program) још 2018. год. Задатак је био захтеван - полазећи на почетку да истраживање залеђа АлУле тј. површине од преко 22.500км.2 извршено је прелиминарно даљинско снимање читавог подручја. Употреба сателитских снимака омогућила је одабир локалитета који су снимани из ваздуха са мање удаљености и, коначно, ископавање малог броја најперспективнијих објеката. Прва фаза, мукотрпно и истрајно посматрање Google Earth и анализа снимака, трајала је годину дана. Понекад је то било у областима где није било апсолутно ничега, само бескрајни километри удаљене пустиње. Али у другим случајевима налазили бисте структуре посвуда, и пролазили бисте само неколико километара у једној сесији, јер сте стално проналазили и качили нова археолошка налазишта,каже др Томас. 

Напорни рад се, ипак, испалтио. Идентификовано је 13.000 локалитета у АлУли и изванредних 130.000 у округу Хајбар где постоји заиста густа, значајна концентрација археолошких остатака који датирају од каменог доба до 20. в. Велика већина локалитета датира из праисторије. Овим задатак ваздушног истраживања није окончан. У Даље истраживање укључили су се коменрцијални пилоти и хеликоптери The Helicopter Company. 

003 саудијска.jpg 102.08 KB

Они су возили археологе ниско изнад спектакуларних пејзажа АлУле и Хајбара омогућавајући снимање тзв. фотографија отворених врата на локацијама које је раније истраживање означило као значајне.

То су били комерцијални пилоти који у почетку нису имали појма о археологији, али били су веома заинтересовани, а такође и прилично добри у тумачењу и уочавању ствари. На крају су показали заиста велико разумевање, а то је било од велике користи за пројекат. Могао бих да кажем, 'Тражим три погребна привезка горе на избочини', а пилот би рекао, 'Ох, видим их, испред нас', а они би усмеравали хеликоптер да вам дају најбољи фотографски угао. На крају неки од пилота би видели више археологије изблиза од већине археолога, рекао је др Томас.

Последње снимање из ваздуха обављено је у марту ове године и до тада је тим снимио више од четврт милиона слика широм АлУле и Хајбара како би омогућио брзу идентификацију и верификацију детаља на стотинама локација широког географског подручја и да идентификује локације и карактеристике које нису видљиве у сателитском истраживању. Откривено је 1600 мистериозних мустатила које је саградио непознати народ пре више од 8.000 година. Неки мустатили су направљени у пољима лаве од базалта, док су други направљени од пустињских плочника, кластера камена који се природно формирају у сушној клими.Четроворогодишњи пројекат каталогизације је управо завршен. Само у ужој области која је постала фокус истраживања откривено их је више од 350. За теренско испитивање одабрано је 39, аод њих тек неколико је ископанп, али и то ограничено ископавање донело је мноштво раније непознатих информација.

002 саудијска.jpg 71.5 KB

 

Ископавања, налази и претпоставке

Налазишту је непосредно приступљено у октобру 2019. год. Ископан је удаљени мустатил. Он се налази на око 56км источно од града Ал-‘Ула и његово истраживање омогућило је обликовање хипотезе у вези са њиховом сврхом.С-14 датирање мустатила Ал-'Ула показује низ датума, што сугерише да је локација била коришћена током дужег временског периода, од отприлике 5307-4755 пре Хр. У протеклој сезони, међутим, у сарадњи са одељењем за археологију на Универзитету Дурхам (Durham University) из Велике Британије, коришћена је још једна софистицирана технику датирања тзв. Оптички стимулисана луминисценција (Optically Stimulated Luminescence). Ова метода вам, рекао је др Томас, у основи  омогућава да датирате последњи пут када је песак пао директно на њега, што је заиста корисна техника за датирање структура које немају никакве органске наслаге у себи. Потврђено је да налазиште сеже на крај 7 миленијума пре Хр. и да се може схватити као сведок најранијих верских пракси у региону. Пронађени широм региона, мустатили се простиру на површини од преко 298км2 и сведоче да је велики део северне Арабије обележен сличним култним веровањима и ритуалном изградњом, као и активностима ходочашћа – више повезаним пејзажом него што је било уобичајено за овај период, рекла је Мелиса Кенеди (Melissa Kennedy), директорка ископавања (director of the excavation) која ради за универзитетску школу хуманистичких наука (university’s School of Humanities).

Прво су рађени детаљни снимци, фотограметрија и и прављене белешке о типолошкој форми, техници конструкције, материјалима, геометрији, очуваности... Белешке су укључивале информације у вези са бојом седимента (према Munsell графикону) и конзистентношћу; дубини и обиму; просторним (стратиграфским) односима и скицирање. Нека почетна открића су објављена у часопису Antiquity из 2021. год.

Коначно,  приступило се ископавању. Коришћена је методологија 100% прикупљања, а седимент је просејан кроз мрежу од 2 мм или 5 мм. Подаци су учитани у релациону базу података формирану прилагођавањем платформе ARCHES Getty Conservation Institute’s која је део пројекта Угрожена археологија на Блиском истоку и северној Африци (Endangered Archaeology in the Middle East and North Africa (EAMENA), Универзитета у Оксфорду (University of Oxford).

Мусатили имају дужину од 20 до 600 метара, они имају исте карактеристике: два дугачка зида која иду паралелно, са кратким баријерама за главу и базу на супротним крајевима. Изградња неких од мустатила била би велика обавеза за значајан број људи.  Испитивана изграђена је од базалтних громада и мери 525м у дужину. Процењује се да је конструкција тешка око 12.000 тона, са појединачним камењем од 6 до 500кг. Археолози су проценили да би групи од 10 људи било потребно две или три недеље да направи мустатил дужину више од 150м. Веће грађевине, до 500 метара, могла је да изгради група од 50 људи за око два месеца. Научници су закључили да су мустатили не само важна компонента древног арапског културног пејзажа, већ да припадају најранијим каменим споменицима Арабије, и да су једна од најстаријих монументалних грађевинских традиција до сада идентификованих на свету.

Нарочиту пажњу привукао је мустатил АлУла видљив са оближњег вулканског поља Харат Кхаибар. Локалитет се налази у уској долини у области густих кањона пешчара. Језгро подручја АлУле од 3.300км2 испитали су окфордски археолози у сарадњи са студентима Универзитета краљ Сауд у Ријаду (King Saud University in Riyadh) још 2018. год. када је Ваел Абу-Азизех (Wael Abu-Azizeh) открио одаје са in situ ритуалним наслагама фауне.

010 саудијска.PNG 132.98 KB

Тамошњи мустатил је оријентисан отприлике југозапад-североисток. Изграђен је од локално доступних плоча од пешчара. Структура има ниске зидове заклоњене низом јардана и, зато, минималну видљивост у пејзажу и готово је невидљива са веће удаљености. Глава конструкције се налази на североистоку и један је од ретких примера где је глава смештена испод стенског препуста.

Ископавања у глави мустатила открила су три коморе. Прва комора је дугачак линеарни канал позициониран у источној (задњој) страни главе. Друга полуподземна комора трапезоидног облика смештена на западу је главна комора. Изграђена је од мешавине необрађених плоча пустињског плочника од пешчара и темељне стене. Источни зид коморе карактерише благо нагнута, исклесана стена. Северни и јужни зид коморе карактерише мешавина стене и вертикално постављених плоча пешчара. Западни зид  јеу потпуности састављен од слојева танког необрађеног пешчара. Задња комора се налазила на истоку, уз стенски препуст и у њој је нађена хомогена наслагу песка и мала збирка фаунских елемената. Коморе су архитектонски/просторно одвојене. Присуство остатака фауне у задњој комори може говори да су фаунски елементи у њу депоновани, што сугерише две области ритуалног фокуса.

Уски улаз у подножју се отвара ка великом дворишту. Сондирање 2Х2м изведено је на западној страни главе и јужном дугачком зиду дворишта. Ископавања у овој области открила су значајан хоризонт засипања и обрушавања стена са главе. Непосредно испод урушавања налазили су се остаци шљунковите површине.Речни облуци постављени су у првобитни ниво површине дворишта и на вратима. У дворишту нису идентификовани никакви препознатљиви архитектонски елементи. Северно од мустатила, испод стенског препуста, откривена је и мала подправоугаона цистерна.

004 саудијска.jpg 154.44 KB

Идентификована су и два мања огњишта. Поред мустатила на око 10 м јужно налазило се мало, каменом обложено кружно огњиште пречника 66см. Изграђено је од малих фрагмената пешчара постављених вертикално у земљу. Ископавања су открила наслаге пепела и дрвеног угља, чији су узорци послати на радиокарбонску анализу и археоботаничку анализу.

Поред остатака фауне, главна комора и врата су дали неколико артефаката, већином из фазе 1. На јужном зиду коморе  пронађен је планоконвексни пешчар, попречно жљебљени чекић пречника 6,6см. Обе површине показују трагове абразије. Овај артефакт налази добре паралеле у натуфијским и неолитским хоризонтима Леванта, Месопотамије и Кавказа. Примери са Леванта тумачени су као мултифункционални алати, као и исправљачи дршке за стреле. Пронађен је и бифацијални камен за полирање пешчара. Артефакт показује доказе употребе и последично хабање. Пронађено је и неколико литика, укључујући мали стругач. Литике представљају карактеристику производње камена из неолита веома присутне на налазиштима средњег холоцена. На локацији или у њеној непосредној близини нису се могли уочити никакви докази о насељу, а најближе, видљиво недатирано насеље налази се 4км јужно.

Капије (мусатила), како су због изгледа из ваздуха, описане, две кратке, дебеле линије нагомиланог камења, отприлике паралелне, повезане са два или више много дужих и тањих зидова. То су широке платформе, повезане ниским зидовима много веће дужине (око 600м), али висине до 0,5м. Један од два кратка краја чини улаз, док други садржи просторије различитих величина и непознате намене. У средини коморе, уз источни зид, постављен је примарни велики (0,8Х0,43Х0,1м) усправљени камен од тесана. Други усправно постављени камен налазио севрозападно од њега, а трећи, мањи у југозападном углу коморе. Усправљено камење било је постављено на низ необрађеног каменова који су функционисали као структурални ослонац. Потпорно камење је запечаћено са 20-30см  чистог тамноцрвеног и љубичастог песка.

Истраживања су открила четири фазе активности, иако стратиграфске промене нису увек биле јасно уочљиве током процеса ископавања због хомогене природе лежишта. Изнад тамноцрвеног и љубичастог песка налази се слој необрађеног пешчара и слој наранџастоцрвеног песка (5-10см) из друге фазе изградње структуре којој припадају остаци рогате мушке домаће козе постављене директно испред првог камена, што представља једну од две јасно оригиналне, намерне активности депозиције пронађене у комори. Остаци из ове фазе су депоновани и запечаћени са 15-20см песка и камена. Фаза 3А и Б садржи боље очуване остатке фауне, пре свега говеда и газела.

Фаза 4 представља завршну фазу у којој се, као и у претходним, могу уочити најмање два слоја (4А и 4Б). Елементи представљају другу in situ активност намерног таложења. Рогови говеда су распоређени паралелно у супротној оријентацији на грубо направљену клупу од ламелираних плоча пешчара која се урушила. Изузетна је очуваност 31 примерка омотача од рога. Овојнице рогова су спољашње кератинске љуске језгара рогова, кост која прераста на лобању артиодактила преживара. Ови омотачи прогресивно расту од базе и чврсто су причвршћени за језгро. Присуство овојница рогова је изузетно, јер их брза деградација кератина обично чини невидљивим у археолошким записима. Међутим, посебни услови таложења омогућили су очување кератина у овом случају. Очувању остатака фауне помогла је чињеница да су рогови били обложени црвенкасто-браон глином. Глина и лежиште испод њих су се знатно разликовале од околног тла, што указује да су рогови намерно запечаћени или омотани, одмах након таложења. Упркос доброј очуваности, присутна је и деформација. Она је у неким случајевима последица пластичних својстава кератина, а у другим људског деловања или бескичмењака. Одвајање рогова жртава од лобање није било повезано са конзумацијом хране, већ је сведочанство припреме специфичног елемента - изолованог рога. Омотач је снажно причвршћен за језгро рога и тешко се уклања када је свеж, уз екстракцију пратећи специфичне процедуре. Изоловани омотачи могу сматрати намерно припремљеним деловима, са посебним значењем.

Археолози верују да карактеристике сугеришу да мустатили нису имали практичну сврху. Ниски зидови и недостатак кровова чине их неприкладним за торове или складишта. Присуство усправљених и украшених камених плоча и животињских костију у комбинацији са дугачким двориштем (што указује на елемент поворке) сугерише ритуални карактер грађевине. Др Томас тврди: Ово су ритуалне структуре, ја бих се кладио у своју кућу на то. Сада смо их ископали пет, окфордски археолошки тим ископао три, а други тимови такође ископавају друге. Са артефактима који се налазе унутра, као и техникама изградње које су укључене у њихово стварање, не постоји никаква практична функција за ове структуре, осим ритуалне, која би имала смисла.

Ново истраживање даје додатне потврде ранијем схватњу. РезултатисуобјављениучланкуCult, herding, and ‘pilgrimage’ in the Late Neolithic of north-west Arabia: Excavations at a mustatil east of AlUla у часопису Plos One. Потписао га је тим археолога са Универзитета Западне Аустралије (University of Western Australia). Они су у испитивању структуре дуге 140м открили богат скуп животињских костију, посебно рогове и кости лобање великих преживара и сакупили 260 фрагмената животињских костију, зуба и рога. Фрагменти костију били су искључиво делови лобања животиња. Број идентификованих примерака је 246 (89 остатак домаћег говеда, 128 остатака домаће козе, 19 остатака коза дивљих или домаћих, један остатак газеле  и пет остатака малих преживара неутврђене врсте).

Да би испитали претпоставке, научници су налазе упоредили са деловањем у региону некад присутних хијена које понашају као сакупљачи костију. Скелетни склоп унутар коморе не испуњава  дијагностичке критеријуме за наслаге костију хијене на шта упућује фаунистички спектар; анатомски приказ; одсуство трагова зуба и пробављених костију. Фаунистички остаци, стога, приписују се људском фактору. Фрагменти показују знаке посекотина; други показују знаке паљења. 

То сведочи да је локација служила као место жртвоприношења или ходочашћа за сада непознатом божанству. Ово је, стога, један од најранијих примера верских обичаја у овој области и доказ обимне културне праксе. Налази показују да су стока, козе и газеле допремана на локацијугде је клана, а затим жртвована на каменим олтарима. Не можемо бити сигурни да ли се клање догодило на лицу места или негде другде... али је вероватније да се то догодило на лицу места, јер су рогови, посебно кератин — који се веома брзо разграђује — били у тако добром стању. То сугерише да је вероватно постојао само кратак временски период пре уклањања рогова и њиховог приношења у мустатил, каже Кенеди додајући: неким роговима је уклоњена коштана језгра, са очуваним кератинским омотачем, док су други имали припремљено језгро кости и омотач. Не знамо зашто су припремљени на ове различите начине, али чињеница да нису сви припремљени на исти начин је заиста занимљива.

На оближњој локацији Џебел Ораф 2 су, такође, пронађени остаци домаћих животиња. Прикази на стенама указују на присуство стоке у ширем региону. Присуство домаћег говеда посведочено је у степским и сушним областима јужног Леванта од 7. миленијума пре Хр., а у јужној Арабији од краја 7. до почетка 6. миленијума пре Хр. Проналасци на подручју северне Арабије сведоче ширењу  сточарства из суседног Леванта.Остаци домаћих коза су међу најранијим примерима ове таксоне у северној Арабији. Могући остаци коза из неолита идентификовани су око Џубе; са козама за које се верује да су унети у Арабију (вероватно са Леванта) између 6800–6200 пре Хр. Упркос старости, рогови су били добро очувани, а потицали су углавном од мушких говеда између 2 и 12 година, према тиму. Ово је важно, јер указује на то да су неолитске популације жртвовале животиње велике вредности.

009 саудијска рогови.png 285.04 KB

Говеда захтевају велике количине хране и воде, за које се претпоставља да их је у то време недостајало у северозападној Саудијској Арабији. Изненађујући докази о жртвовању стоке, дакле, указују на то да су климатски услови морали бити много бољи него што се претпостављало и да су људи придавали изузетну вредност жртвама.Ове грађевине, данас углавном потопљене испод песка, грађевине су изграђене када је Арапска пустиња била бујна ливада којом су лутали слонови са језерима у којима су се купали нилски коњи. Доминантно присуство стоке сугерише да је регион имао довољно вегетације и воде за одржавање сточарства, што би могло указивати на наставак холоценског влажног периода у овом региону. То сугерише да је нашем разумевању неолита на Арапском полуострву потребна даља ревизија, каже М. Кенеди. Др Хју Томас је сагласан:Много археолошког фокуса у региону у прошлости је био на Плодном полумесецу, који је пролазио кроз Јордан, Израел и све до Сирије и шире, а мало археолошке пажње је посвећено овом раном материјалу Саудијске Арабије... Како радимо све више и више истраживања, схватамо да је овде било много више од малих, независних заједница које живе од ничега и не раде много у сушном подручју. Реалност је да су у неолитском периоду ове области биле знатно зеленије и да би постојале заиста велике популације људи и крда животиња које су се кретале овим пределима.

Женски рог газеле је потврда дивље животиње. Газеле су погодне за сушно и полусушно окружење па њено присуство може бити показатељ климатских услова са тенденцијом ка аридности. Истраживања указују и на то да је ловна активност, посебно на газеле, била обдарена симболичким или друштвено престижним вредностима. Као таква, ова врста је можда намерно сахрањена у ритуалне сврхе. Не заборавимо, ово је регион у којем су осим мустатила пробађени и тзв. змајеви, неолитске мегалитске грађевине у форми вештачких (ограђених) траса којима се усмеравала дивљач ради лакшег лова (https://bkcentar.rs/sr/blog/dokazi-o-preistorijskom-lovu-u-arabijskoj-pustinji-arheolozi-pronasli-preko-350-lovackih-objekata-na-jugu-iraka-i-severu-saudijske-arabije).

 

Култ, сточарство, лов, вода и климатске промене

Чини се да је доминантна животиња коришћена у обредима била припитомљена говеда и козе (скоро 90⁒ остатака фауне). Остаци фауне, међутим, сугеришу мешовиту сточарску праксу допуњену ловом и сакупљањем. И док са једне стране имамо говеда (која захтевају много воде), са друге имамо газелу погодну за сушно и полусушно окружење.

Постављ се питање: шта је тако посебно за локације мустатила? Поуздани одговор, засада, изостаје, али се претпоставља да су макар неки од њих повезани са водом. Структуре су изграђене током холоценског влажног периода - фазе која је трајала у периоду 7000-6000 год. пре Хр. на подручју Арабије, чинећи њу и северну Африку много влажнијима, али и даље склоним сушама и спорој дезертификацији. Мустатили се често налазе у близини wadу (речна корита која се пуне само током кишне сезоне) и playa (равне области које током падавина постају језера). Градитељи мусатила су се можда, у ситуацији климатских промена које су земљу полако трансформисале у пустињу, чланови култа су се можда окупљали да би је заштитили приносећи жртве непознатим боговима. — истраживачи мисле да би могла постојати нека веза између ритуала који се практикују унутар ових структура и заједничке жеље да се земља која суши кишом благослови. Они сада испитују ову хипотезу географским мапирањем блиског положаја грађевина на праисторијским пашњацима, рекама и језерима. Истраживање које је у току, могла би да открије везе између древних верских обичаја и првобитне климатске кризе у региону. Може се претпоставити да ако су одређене врсте биле заклане као средство за обезбеђивање плодности и потенцијално наставка кише, могуће је да је позиционирање самих мустатила било једнако важно, с тим да су се ове структуре налазиле у близини кључних области. пашњака и воде. Могуће је да су људи приносили жртве боговима кише и муње, нарочито током периода суше. Њихова веровања остају обавијена велом тајне те Кенеди признаје да у истраживању које је објавио њен тим скоро ништа није написано о исповедању и веровањима која су их окруживала. До сада није откривено ништа што би поуздано показало зашто су мустатили направљени тамо где су били. На неким од локација на којима их налазимо једноставно не можемо да разумемо зашто су тамо изграђене, рекао је др Томас додајући: Можда су у случајној долини око које се наизглед не дешава много. То сугерише да људи долазе на то место, стварају их, затим крећу даље и вероватно се враћају периодично.

О самим веровањима и верским праксама овог древног култа немамо поуздана сазнања. Археолози понекад траже директно објашњење у писаним текстовима, али само ако су доступни. Ипак, ови су читав миленијум и дуже претходили најранијем познатом писаном језику, тако да је мало вероватно да такав документ постоји. Кенеди каже да би проналажење оближњих древних насеља потенцијално могло да расветли нека питања: Нисмо ископали ниједно насеље повезано са изградњом мустатила, тако да они могу садржати даље трагове и информације о укљученим праксама. Али сазнаћемо више само кроз више ископавања и истраживања.

Неке претпоставке се, ипак, могу са великим степеном сигурности извести и сада. Присуство дугог дворишта сугерише постојање процесионог култа. Верници су улазили у мустатиле са једног краја и ходали од 20 до 600м или више до другог, стигавши до платформе од рушевина која називамо глава. Присуство велике количине остатака жртвеног материјала сугрише да је обред укључивао ритуалну гозбу. На основу распрострањености рогова и остатака лобање, вероватно је да је само глава животиње приношена као жртву, док је остатак трупа коришћен током гозбе повезаних са ритуалом. Због броја и старости закланих животиња и присуства крхких лобањских елемената, који указују на свеже лобање, и антропских трагова који указују на специфичне праксе обраде, претпостављамо да је ритуална гозба такође играла улогу у мустатилу – закључили су истраживачи додајући да најмање стотину појединаца учествовало у оваквим догађајима. Упркос количини меса добијеном жртвовањем и броју појединаца који би били потребни да се направи мустатил, главна комора за приношење је релативно мала, димензија 3,10 к 2,80 к 2,5 к 2,85 м. Због ове мале величине, комора може удобно да прими мање од пет особа. Ово води до питања колико је људи било укључено у таложење елемената фауне и да ли су они имали посебни статус племенске власти или религијског старешинства. Гозба у праисторијским друштвима била је веома ритуализована и кључна компонента у изградњи и консолидацији сродних веза и заједничких друштвених идентитета. Ови догађаји су укључивали значајну припрему, као и акумулацију вишка. Гозба се првенствено бави производњом, контролом и дистрибуцијом вишкова и јавним показивањем великодушности. Као такав, етички разлог за гозбу може укључивати мобилизацију радне снаге, неговање друштвене кохезије, склапање савеза, смањење ризика и стварање и одржавање друштвене и/или политичке моћи. Величина и сама количина камена и рада укључених у изградњу ових објеката указује на то да је више група људи било укључено у изградњу објеката. Као такав, овај потенцијални програм изградње заједнице, са депоновањем одабраних понуда и могућим ритуалним клањем и гозбама, можда је био предузет као средство за развој и одржавање друштвене кохезије међу различитим номадским пасторалним заједницама у региону, као и дефинисање територија и приступ пастирским ресурсима. То сугерише веома сложен и структуриран друштвени систем, у којем су животиње имале важну симболичку и егзистенцијску улогу.[1]Ритуализовани лов и гозба играли су важну улогу у овој традицији, као и другде широм неолита. Иако су ове праксе генерално приписане јужној Арабији и каснијем временском периоду, могуће је да таква веровања имају своје порекло раније него што се раније претпостављало.

 

Миленијумски ходочаснички центар?

Пронађени животињски остаци су се очигледно накупљали током одређеног временског периода. То сугерише да су ограђени простори више пута коришћени. Имајући у виду ову чињеницу и осамљену локацију мустатила, тим је даље предложио да они могу бити доказ за праксу ходочашћа великих размера у којој су се група, или различите групе, окупљале како би реафирмисале свој колективни идентитет кроз извођење својих верских пракси. Ходочашће је путовање у свети простор ради учешћа у систему светих веровања и може се користити за афирмацију колективног идентитета и јачање специфичних друштвених улога, аспекти за које верујемо да су евидентни на овој локацији и у оквиру шире мустатил традиције. Поновна посета и ходочашће овим структурама, попут гозбе, можда су били кључни за одржавање социо-културних и економских веза између породица и ширих друштвених група, окупљених овом ритуалном активношћу.

 

Позније сахране

Научници су у једној малој правоугаоној просторији испитиваног мустатила пронашли људске остатке. Просторија се налазила поред главе мустатила у близини одаје са усправљеним каменовима. Чини се да је ово била тзв. cist, мала, древна гробна комора, изграђена од плоча необрађеног пешчара који се временом урушио, али је још увек садржавао поломљене и делимично зглобљене људске остатке одраслог мушкарца који је вероватно патио од остеоартритиса. Чини се да остаци припадају мушкарцу од 30 до 40 година старости, али узрок смрти није јасан. Ко је он био и зашто је сахрањен на Мустатилу, остаје непознато, али постоји нешто необично у вези са сахраном. Пронађени су само фрагменти који су и доказ значајне постморталне дезарткулације и фрагментације, и укључују тарзале и метатарзале левог стопала, пет тела торакалних пршљенова, леву лопатицу, радијални фрагмент и две високо фрагментоване бутне кости. Било је очигледно да је сахрана била измештена и деартикулисана посмртно; само два дела тела су пронађена у нормалној анатомској артикулацији. Можемо рећи да су, док је још било меко ткиво причвршћено и држало кости заједно, узети фрагменти тог тела и стављени у овај мустатил, или поред њега. Мустатил је био скривен у кањонима пешчара, али су људски остаци у њега депоновани неколико стотина година након животињских. 

006 саудијска људски остаци.jpg 88.45 KB

Ово сугерише да је ово место остало важно дуго након што више није било у употреби, и да је вероватно било место ходочашћа или бар поновне посете светишта. У раду презентован само резултат анализе скелета поменутог одраслог мушкарца, Кенеди објашњава да су пронађено остаци других људи, различитог узраста и пола. Не постоји јасан образац који повезује ко је тамо сахрањен. Док животињски остаци показују јасне знаке жртвовања, људски остаци не показују. И чини се да сахрањивање људи увек долази касније од животиња за око 400 година.

Можда су чланови заједнице, осим истакнутих, сахрањени у необележеним гробовима на случајно одабраним местима. То би отежавало проналажење било ког од њих. Алтернативно, можда постоје и друге ствари које су урадили својим телима, што значи да их никада нећемо пронаћи.  Надамо се да бисмо у будућности могли да идентификујемо неке неолитске сахране, рекао је др Томас признавши да је садашња стварност да нисмо сигурни где су људи из неолита. Ипак, пронђене су сахране из Бронзаног доба. Некрополе су плански организоване, али њихов план није препознатљив са земље већ из ваздуха Оно што је фасцинантно је када их видите са земље, нису тако спектакуларни, само низ зидова, рекао је др Томас истакавши: Али чим уђете у хеликоптер, или га погледате на сателитским снимцима, ове ствари једноставно оживе.На неким местима, касније генерације су преградиле оригиналне структуре формирајући округле прстенасте гробнице, или тзв. привеске. Постоје хиљаде и хиљаде гробница, привеских сахрана и већих монументалних гробница у региону, што указује да је овде било великог, напредног становништва, рекао је др Томас. Према његовом схватању најдраматичнији примери налазе се у округу Хајбар, југоисточно од АлУле где: из оаза из бронзаног доба произлазе ове дугачке стазе, погребне авеније, окружене хиљадама гробница, стварајући заиста значајан погребни пејзаж. Одједном ови монументални гробови почињу да се појављују широм пејзажа. Зашто је дошло до овог померања са мустатил, монументалних ритуалних структура, на фокус 2.000 година касније на појединце или породичне групе које су биле сахрањене у овим структурама? А онда је престало. Археолошки, од око 4.800 до око 2600. год. пре Хр., налазимо врло мало — неке домаће структуре, али не много гробова.

Једна теорија је да су структуре можда биле изграђене да би их мртви посматрали одозго. Друга могућност је да су то биле ритуалне структуре изграђене у част неког небеског или астралног божанства. Мислим да је оно што је највише изненађујуће да ови људи датирају много касније од мустатилса и да представљају намерни повратак или избор да се ове структуре поново користе за потпуно другу сврху. То нам показује да функција и значење структуре се могу мењати током времена. Ми [претпостављамо] да су ове локације задржале своју важност чак и након што су престале да се користе, и да ће касније генерације сахрањивати своје мртве на овим местима као начин потврђивања власништва над овим структурама, у суштини тврдећи да су повезани са прошлошћу,  каже Кенеди.

Шта се догодило у тих неколико хиљада година?

 

Средство окупљања и разграничења?

Археолози су запазили очигледну ритуалну посвећеност каква се препознаје и у другим културама раног и средњег холоцена на Блиском истоку, Африци и Европи. То имплицира монументалност и унапред формулисан план грађевина (малом архитектонском диференцијацијом) на више од 300.000км2 северне Арабије. У то време и и другим регионима се јављају монументалне структуре као територијални маркери. Различити типови споменика имали су за циљ да видљиво обележе пејзаж, као културно и регионално различите манифестације територијалности. Широко распрострањена дистрибуција и типолошка униформност традиције мустатил указује да је симболика и можда значење структура прихваћено на огромном географском подручју што је у супротности са ранијим тврдњама да су неолитске номадске популације северозападне Арабије оставиле мало материјалних доказа о контактима између група. Чини се да је северна Арабија до Руб' ал-Кхали и даље била окарактерисана једним од најранијих и највећих светских ритуалних пејзажа, потенцијално повезаних. Изградња структуре и сахрањивање појединаца у оквиру ње 400-400 година након завршне фазе, сугерише да се снажна традиција друштвеног памћења и меморијализације одржавала у периоду неолита и халколита. Чини се да су друштвено памћење и меморијализација били кључна компонента ових периода у региону. Једна од могућности је да је ова особа овде сахрањена као средство за одржавање територијалне везе са прошлошћу. У наредним периодима, поновна употреба ранијих гробница и структура коришћена је као средство кооптираног територијалног легитимитета и преговарања о идентитету.

Докази са  сугеришу да је традицију мустатил карактерисало укрштање веровања и економских начина живота, пишу истраживачи додајући: укључивање ова два аспекта сугерише дубоко укорењену идеолошку запетљаност, ону која се делила на огромној географској удаљености, што указује на много више међусобно повезаних пејзажа и културе него што се раније претпостављало за период неолита у северозападној Арабији.Мислим да ћемо направити огромна открића која ће у потпуности променити наш поглед на Блиски исток, истиче др Томас. Он сматра да се ова открића и њихов зачај неће ограничити само на Саудијску Арабију, већ да ће се показати важна за глобално разумевање неолита: када посматрамо неолитске пејзаже широм света, често ћете пронаћи само неколико структура, мање од десетине. Дакле, имати нешто попут мустатила, кога имате преко 1.000, који покрива тако значајно подручје, заиста мења начин на који морамо да посматрамо неолит. То указује да је неолит много сложенији него што смо првобитно мислили. Како се више истраживања појављује о мустатилу, мислим да ће то у потпуности револуционисати начин на који гледамо на неолитичка друштва, не само у Арабији већ и широм остатка света.

Мистериозно је и порекло, као и одредиште градитеља мистериозних грађевина.За бедуине, мистериозне структуре неизвесне старости и непознатог порекла разбацане по суровим и драматичним пејзажима северозападне Саудијске Арабије одувек су биле дела старих.

 

Библијијске рефлексије

Саудијска Арабија у новије време привлачи, све чешће, пажњу археолога. Једно од значајних налазишта у региону је неолитски храмовни комплекс из 8.миленијума пре Хр. чије постојање потврђује значајну културну и верску размену у овом подручју које је било обележено не само сточарством и ловом, већ и трговином (https://bkcentar.rs/sr/blog/hram-star-osam-milenijuma-otkriven-u-saudijskoj-arabiji-nova-arheoloska-otkrica-na-lokalitetu-al-fav). Међутим, не само општа археологија, већ и они који су заинтересовани за библијску археологију све чешће имају Саудијску Арабију на свом хоризонту. Један од разлога је чињеница што се често тамошње планинске области препознају као могуће место библијског Синаја (https://bkcentar.rs/sr/blog/potraga-za-biblijskim-sinajem-izmedju-planina-saudijske-arabije-i-har-karkoma-u-negevu), што је у складу са препознавањем које износи св. ап. Павле (Гал 4:25). Област Арабије, такође, је значајна и због још једне личности чије име – додуше – није забележено у библијском тексту, али чије упознавање значајно осветљава библијски наратив Књиге пророка Данила. Говоримо о последњем цару Неовавилонске империје, Набониду који је током десет година власт у престоници препустио свом савладару, регенту Валтасару док је сам обитавао у оазама Арабије, а према новијим сазнањима и спроводио војне походе у региону (https://bkcentar.rs/sr/blog/car-nabonid-arheobiografija-da-li-je-poslednji-vavilonski-vladar-bio-religijski-zanesenjak-i-ludak-ili-vizionar). Можда је Арабија била простор којим су вековима или миленијумима проходили посвећеници трагајући за божанским откривењима или се припремајући за будуће задатке, баш као што су то чинили Мојсеј, Набонид, Павле(Гал 1:17),[2] при чему је последњи можда поставио темеље ширења хришћанства у овим областима (https://bkcentar.rs/sr/blog/harra-natpis-najraniji-dokaz-hriscanstva-u-arabiji).

Друга упечатива сличност јесте жртвени материјал. Наиме, са изузетком газеле, жртвене животиње чији су остаци пронађени на локацији се наводе и као жртвене животиње које су принoшене у библијском богослужењу. У том контексту је занимљиво споменути нарочито присуство рогова животиње који се у библијском тексту несумњиво користе у култном контексту и препознају као знамење снаге и спасења (Ос 5:8; Ам 3:14; 6:13; Мих 4:13; Лк 1:69; Отк 5:6). 

Најзначајнији моменат је, међутим, присуство уздигнутог камења којеје несумњиво имало богослужбени карактер. На челу мустатила, крај његових капија, нађен је простор са усправљеним каменим плочама.Већина откривених артефаката у комори била је усредсређена око највећег у средишту. Уздизање камена (и његово посвећивање вероватно вршено преливањем уљем) вероватно представља рани облик вет-ила, односно поштовања култног камења које се сматрало домом Божијим.

005 саудијска Вет-ил.jpg 43.87 KB

Монументалност мустатила, таложење животињских рогова и горњих елемената лобање, заједно са укључивањем ватре, у блиској вези са усправљеним каменом, сугерише да је структура имала  култну функцију. 

Присуство вет-ила је значајно јер је међу најранијим, датираним на крај 6. миленијума пре Хр. примерима традиције је постала обележје предисламског ритуалног пејзажа Арабије, јер религија предисламске Арабије и јесте описана као култ ветила, са усправљеног камења и других преносивих идолима коју поштовани као манифестација богова или њихов дом. Ово камење је вероватно имало вишезначно симболичко значење. Најпре, у равничарском подручју оно је функционисало као реплика првобитног копна, места на којем је божанство први пут додирнуло земљу обухваћену воденим безданима омогућавајући развој живота. Оно је, дакле, било супстат космичке планине (попут, Синаја, Сиона, Арарата, Олимпа...) и замена за висине (светишта на отвореном подизана на узвишењима, касније развијена у храмовне просторе попут зигурата или пирамида).

011 саудисјка Вет ил.PNG 228.78 KB

Вет-или су, стога, били и природни симболи плодности (у антрополошком смилу и фалусни симбол). Сматрани су живим камењем, и као такви уграђивани су у храмовне структуре (каткад и њихове темеље). Демитологизоване форме вет-ил култа имамо у Светом писму, као што показује поступак уздизања и посвећења камена које је извршио праотац Јаков (Пост 28). 

008 саудијска Вет ил.png 767.13 KB

Штавише, можда је ово предање, у својој потпуно демитологизованој варијанти у основи позива који св. ап. Петар упућује хришћанима подстичући их да се као живо камење уграде у дом духовни (1Пт 2:5), новозаветну богослужбену заједницу која преузима прерогативе јерусалимског храма тј. у којој се испуњава његов смисао.

 

О истраживању његовом поступку

Праисторијски пројект ископавања АлУла и Кхаибар (Prehistoric AlUla and Khaybar Excavation Project, PAKEP), као и низ других, финансирала је Саудијска краљевска комисија основана 2017. год. Истраживачи су истакли да посебну захвалност на подршци дугују гувернеру, Његовом Височанству принцу Бадр бин Абдулаху бин Мохамеду бин Фархану Ал Сауду (His Highness Prince Badr bin Abdullah bin Mohammad bin Farhan Al Saud); извршном директору Краљевске комисије за АлУлу, Амр АлМадани (CEO of the Royal Commission for AlUla, Amr AlMadani); и директорки за археологију и истраживање културног наслеђа, др Ребека Фут (Director of Archaeology and Cultural Heritage Research, Dr Rebecca Foote).  Аутори су изразили и захвалност  Др Ј. Студеру (Dr J. Studer) за преношење свог искуства и знања о скуповима мустатила, проф.  П. Раиа (Professor P. Rai).

Идентификација се заснива на остеолошкој морфологији помоћу компаративних остеолошких скупова података на бази стандарда Музеја природне историје у Женеви (Museum of Natural History of Geneva, MNHG), метричких података и специјализоване литературе за утврђивање зоолошких врста. Линеарна мерења су вршена клизним калипером (прецизност 0,1 мм), криве су мерене мерном траком (на најближи мм). Одређивање пола и старости рогова заснива се на метричким подацима, односно базалним мерењима, у поређењу са узорцима у MNHG и релевантној литератури. Процена старости зуба се заснива на ницању и трошењу максиларних зуба у комбинацији са мерењем висине круне. Подаци су затим упоређени са подацима за 16 узорака говеда познате старости у тренутку смрти од MNHG. Хабање зуба је повезано са исхраном и може бити теже у песковитим срединама. Као такви, прегледани зуби могу имати израженије трошење, али ерупција зуба остаје кључни индикатор. Процена минималног броја извршена је директно на материјалу, на основу морфологије, метрике, фрагментације и латерализације, и прецизирана подацима о старости. У светлу поремећеног стратиграфског контекста неких остатака, процена је урађена за цео склоп, а не по фазама. Узорци С-14 послати су у Лабораторију за радиокарбон Аустралијског националног универзитета и Центар за примењене изотопске студије Универзитета Џорџије (Australian National University Radiocarbon Laboratory and the Centre for Applied Isotope Studies, University of Georgia) на датирање. Сви узорци су затим конвертовани у СО2 у присуству CuО и сребра. CО2 је затим претворен у графит коришћењем H2 и гвожђа у праху. Узорци графита су затим измерени на једностепеном акцелераторском масеном спектрометру на Аустралијском националном универзитету. Узорци су нормализовани коришћењем оксалне киселине. Резултати радиокарбоната су конвертовани у календарску старост, a сваки датум је био подвргнут општем моделу одступања са вероватноћом одступања од 5%.

Анализа људских остатака је, због осетљивости материјала, захтевала увођење низа протокола. Цео садржај је просејаван како би се уочиле и најмање кости. Остатке је најпре анализирао тим форензичких антрополога и то на лицу места. После чишћења наноса песка остаци су пажљиво подизани фотографисани, мерени.  Антрополошке анализе  биле су првенствено усмерене на утврђивање минималног броја јединки и осликавање биолошки хидентификатори који информишу демографију појединаца. Процена MHI је заснована на атипичној репликацији скелетних елемената и дивергентним демографским подацима.Традиционалне метричке антрополошке процене скелетног пола биле су засноване на објављеним стандардима изведеним од средњовековне популације источне Анатолије, што је географски и временски највише у складу са пронађеним остацима. Процена старости је заснована на потпуној фузији свих опорављених скелетних елемената узимајући у обзир дегенеративне промене присутне у целом скелету. Спроведена је процена патологије скелета и трауме како би се добио увид у начин живота и здравствено стање особе.

Ископани материјал пронађен са локације омогућава опширне дискусије у вези са социо-културним и економским аспектима неолитског доба у региону АлУле. Проналасци су значајни и за студије очувања, које су кључне за даље разумевање тафономије и еколошких процеса специфичних за ову високо сушну зону. Артикулисање прецизног односа између мустатила и извора воде тренутно предмет веће мултискаларне GIS студије. У плану су и даља истраживања. Следеће године пројекат је проширен на суседни регион Хајбар, такође богат наслеђем. Следећи циљ тима је да се фокусира на ову променљиву идеју монументалности. Ове јесени на терену ће радити 12 археолошких тимова који ће истраживати културе АлУле и Хајбара од праисторије до раног 20. в. Камене структуре касног праисторијског периода остаће кључни фокус.


[1]Ако је ритуализована гозба била компонента традиције мустатила необично је што изостају јаме и отпад, премда није немогуће да се оне налазе у неистраженом простору око локације или да су такви остаци уклоњени, а локација очишћена након употребе. 
[2]Према Неким схвтањима када Павле говори о о сопственом одласку у Арабију, не говори о саудијској Арабији, већ о пустињским областима Јордана, односно тадашњег навутејског краљевства којем је припадала и знаменита Петра (https://www.baslibrary.org/biblical-archaeology-review/47/4/25). Чини се, ипак, нелогичним да у истој посланици св. ап. под истим термином говори о две потпуно различите локације (уп. Гал 4:25)

Извори:

https://www.biblicalarchaeology.org/daily/ancient-cultures/neolithic-shrines-in-saudi-arabia/?utm_campaign=coschedule&utm_source=facebook_page&utm_medium=Biblical%20Archaeology%20Review&utm_content=Neolithic%20Shrines%20and%20Pilgrimages%20in%20Saudi%20Arabia&fbclid=IwAR22XcOV_utbqb-PVPH1r5GGgK_CiT7FAAjtJC8kZd9Jr4QEXQT1x6xl5OE

https://www.sciencealert.com/ancient-structures-in-the-arabian-desert-reveal-fragments-of-mysterious-rituals

https://www.inverse.com/science/mustatil-mysteries
https://www.arabnews.com/node/2273936/saudi-arabia
https://www.kentucky.com/news/nation-world/world/article273239645.html#storylink=rss
https://pakobserver.net/7000-year-old-cult-site-in-saudi-arabia-was-filled-with-human-remains-and-animal-bones/
https://www.yahoo.com/news/unearthed-desert-chamber-held-remains-214854047.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly9sLmZhY2Vib29rLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAADo-vcAX8hR4Q3dz4mV7ecmC6WpoA5dkAT50TH-2BeCDGC9PnQhJO3VudZZwNtk-VnxRTWS46PmJJyyxV6abcp9o0mO8dLaRDW42E8XIVzTHEGMoI-X5vdG-ItULKqhX-du1MIS7HdSxquhMq-XhPibKsTBVYbt9Zjd1R6j0jz4H
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0281904&fbclid=IwAR2A8DqZ2Ib1J27RVIdjiA4ZoujftxNtOX8iTMTzh71swLaMsx_yYpRpKpI
https://nationalgeographic.rs/istorija-i-kultura/arheologija/a41040/Monumentalne-gradjevine-u-Saudijskoj-Arabiji-bila-mesta-zrtvovanja.html?fbclid=IwAR1uCvZaIdn6raCog8xtFrF_nBiMJBTeAbuq3HNN1BxQ5b918crmreqfgRU
https://news.artnet.com/art-world/mustatil-excavation-alula-saudi-arabia-2271897?fbclid=IwAR0lVJd5KA7aObm6nkfIIZGNGMlQBl7JvUD3tszy6SgL7lj0BqmrhPKpuZI

  • BIBLICAL CULTURAL CENTRE
  • Kraljice Natalije 76
  • Belgrade