Bkc logo32x32

БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР

МЕНИ
  • Почетна
  • О нама
  • Блог
  • Архива
  • СРП
  • ENG

Images

ДА ЛИ ЈЕ „ОТКРИВЕН“ ТАРА, ОТАЦ АВРААМОВ?

29 Септембар 2021

Многи од предлога које даје писац овог чланка су упитни. Нпр. у савременој науци датирање праотаца и њима истовремених владара се помера од раног 2. миленијума пре Хр. ка његовој средини. Такође, спорно је олако повезивање географских одредница уз потпуно апстраховање самог Вавилона и његове географске локације (а то је почетна тачка од које се мора кренути у покушају идентификовања других географских одредница повезаних са причом о праоцима). Занимљив је и покушај да се Teru (у чланку повезан са Таром) и његова породица доведу у везу са монотеизмом који је – наводни узорок њиховог страдања – иако сама преписка открива да је узрок тога била њихова оданост краљу древне Мари а тиме вероватно и незадовољство грађана који су били принуђени на вазални однос... Ипак, подаци које доноси аутор остају занимљиви и засигурно помажу да схватимо шири друштвено културолошки контекст који представља позорницу на коју ступају јунаци библијске историје.

Праотац Авраам је познат као родозачетник три велике монотеистичке религије (јудаизма, хришћанства и ислама). У антици његово име је било уобичајено (нарочито у времену које се повезује са могућим датумом његовог живота тј. позном другом миленијуму пре Хр.). Ипак, савремeни докази који директно именују овог номадског појединца који је живео пре 4000 година су у даље неухватљиви.
Класичних доказа има у изобиљу а савремени археолошки докази потврђују већину онога што нам је познато на темељу Писма о Авраамовом окружењу: од геополитичке сцене и разних ратова преко локалних савеза, чак и изрека. Да ли је, међутим, могуће открити Тару, оца Авраамовог од којег се изводе многи авраамитски народи попут Моаваца, Амонаца, Мадијанаца, Исмаилћана, Израилаца и других?
Појавили су се неки фасцинантни докази који описују човека који се потпуно уклапа у библијски извештај о имену, месту, датирању и (прилично необичној) причи. Предложене локације у овом географском региону укључују Урару, Урфа и Уркеш. Нови завет такође потврђује да је Ур Халдејски био у Месопотамији (Дела 7:2-3). Месопотамија је дефинисана као територија између река Тигрис и Еуфрат, односи се пре свега на северни део Плодног полумесеца. Сумерски Ур налази се изван и јужно од ових река ‒ не унутар.
Књига Исуса Навина даје детаље о локацији Тариног пребивалишта у односу на реку: oци су ваши живели у са оне стране реке, Тара, отац Аврамов и отац Нахоров; и служили су другим боговима. И узех оца вашег Авраама с оне стране реке и поведох га по свој земљи хананској “ (ИНав 24:2-3). Контекст и коментари јасно показују да се ово односи на реку Еуфрат. Сумерски Ур се технички налази на истој страни Еуфрата као и Ханаан. Даље, назив Ур Халдејски могао би да имплицира да постоји још један Ур, град вероватно значајнији (Ур‒велики Ур Сумера?), са којим не би требалода се меша. Авраам је такође у класичној литератури повезан са територијом Асирије која је била на северу. Пост 11:31 каже да су Тара, Аврам, Лот и Сара отишли из Ура Халдејског да оду у земљу Хананску; и дођоше у Харан и настанише се тамо. Харан је далеко од пута за Ханан, када се путује из сумерског Ура. То је, међутим, једна од могућности путовања из северног Ура.
Дакле, која од северних опција изван реке најбоље одговара? Урарту је успостављен тек миленијум после Аврама. Урфа је могућа. Али Уркеш се, такође, добро уклапа ‒ па чак и више од имена. Ур Халдејски није транслитерација изворног јеврејског. Јеврејски наслов је Ур Касдим („им“ је једноставно јеврејски ознака за множину). Дакле, паралела између Уркеша и библијског Ур Касд [им] је могућа.
 
Теру, „човек из Уркеша“
У 19. в. пре Хр. у Уркешу се појавио истакнути званичник по имену Теру (Terru). Наша сазнања о овој личности потичу из већег броја писама која су сачувана на глиненим таблицама. Нека од писама је написао сам Теру а нека, која говоре о њему, послата од стране грађана Уркеша. Сва та писма послата су владару древне Мари, Зимри-Лиму (Zimri-Lim). На основу ове преписке Теру уопштено функционише као нека врста краљевске фигуре мада се сама титула краљ никада не повезује са њим. У преписци треће стране Теру се једноставно назива човек из Уркеша док сам Тера када се обраћа краљу Зимри-Лиму себе означава као његовог „слугу“. Позиција слуге који је администратор краља је високо звање, премда не мора да подразумева вазалног краља. Оваква позиција можда је наговештена неким библијским одељцима (Пост 11:26-32; ИНав 24:2). Писма која се односе на Теру откривају једну општу „нетрпељивост“ коју је према њему гајила јавност Уркеша.
И више од тога. Сачувана писма указују на општу мржњу јавности према њему. Његова писма упућена краљу Зимри-Лиму откривају да га хуритско становништво није прихватило а преписка говори о непријатељству и незадовољству. Будући да сам свој улог дао са својим господаром људи у мом граду ме мрзе. Неколико пута сам морао да се спасим, избегавајући смрт (ARM 28 44bis). Они не разговарају са мном, жали се Тера краљу Зимри-Лиму у Мари преписци. Говоре зле ствари. Следи један од одговора Зимри-Лима: Нисам знао да вас синови вашег града мрзе због мене. Ти си, међутим, мој, чак и ако град Уркеш није (болдовање је прим. прев). Закључак је да је Зимри-Лим поставио Теруа за регионалног представника у свом  граду.
Ово јавно презирање Теруа паралелно је са патријархом Таром. Библија не даје никакве конкретне детаље али наговештава невероватно трагичан низ догађаја. Спомиње се како је Харан мистериозно умирао „у присуству оца“ (Пост 11:28) у Ур Касдиму а да је Тара накнадно напустио град одводећи већину своје шире породице са собом на удаљено место које се такође назива Харан (ст 31).
Каснији класични извештаји сугеришу да су Харана убили становници града који су мрзели и његовог брата Авраама због њиховог става против обожавања идола. Њихов отац Тара је, међутим, и сам био поклоник идола (ИНав 24:2). Извор из 400.год. пре Хр. наводи да је био астролог и трговац божанствима (Midrash Genesis Rabbah). Историчар из 1. в. пре Хр., Флавије, написао је да је Тара омрзао Халдеју због смрти свог сина те да је зато са породицом напустио Месопотамију одселивши се у Харан (Antiquities, 1.6.5). Јосиф говори о детаљима у вези са Харановом смрћу али је говорио о томе да је Авраам усвојио сина свог брата, Лота, (чиме се објашњава то што Библија повезује ову двојицу личности). Можда је у овоме било осећаја одговорности; уосталом, јеврејско предање говори да је примарно бес паганског града био усмерен ка Аврааму и да је тај бес довео до смрти његовог брата. О Аврамовом раном проповедању Флавије је написао да су се „због његовог учења Халдејци и други људи месопотамије подигли на њега“ (Antiquities, 1.7.1). Ово би сигурно објаснило јавну „мржњу“ према њиховом оцу Тари.
Нахор, брат Авраама и Харана, у почетку је остао у земљи (Пост 11:31). Чини се да је Нахорова породица остала приклоњена обожавању идола (Пост 24:15.29; 31:30) док се чини да се Тара покајао одласком „за Ханан“ са Авраамом. Постоји осећај пуног круга са извештајем о Тари из Постања: трагедија сина који је умро млад у присуству свог оца ‒ и на крају, сам Тара умире у Харану (територија). Можда је Тара осећао одређени ниво кривице за оно што се догодило његовом сину Харану.
Класични историјски извештаји о популацији обожаватеља идола Ур Касдима, неријатељски настројеној према Тарином породици, могли би се добро уклопити у опис мржње према истакнутом локалном вођи из Мари преписке. Можда није случајно што је Теру повезан са још једним истакнутим млађим вођом у граду Уркешу, Хазираном ‒ да ли би ово могла бити веза са Тераховим сином Хараном?
И можда није случајно што се многи необични библијски авраамовски обичаји и закони могу пратити уназад до хуритске регије у оквиру које се налазио Уркеш. Такође, у Уркешу је постојала рана етничка заједница која је називана Хабиру. Хабиру су често повезани са (Ј)Хебрејима будући да су ратовали на ободима Ханана у раном 14. в. пре Хр, што неки повезују са јеврејским освајањем Ханана. Авраам је рано у Библији назван „Јеврејин“ (Пост 14:13), ознаком која се повезује са пореклом од  ранијег праоца Евера (Пост 11:14).
Што се тиче датирања постоје неке расправе о хронологији у вези са месопотамским владаром из 2. миленијума. Постоји, наиме, ниска, средња и висока хронологија. Последња тежи да догађаје и личности гурне  даље у прошлост, док прва да их приближи познијим датумима. Услед овога могуће је исте личности и догађаје датирати у распону од више од 120 година у зависности која се хронологија следи. Библијска хронологија смешта Тару у 19. в. пре Хр. што се добро уклапа са високим хронолошким планом Теру. Даље, период у којем је Теру живео био је непосредно пре изузетног месопотамског периода који се уклапа у рани библијски извештај о Аврааму у Ханану ‒ чак и уклапајући се са именима месопотамских владара против којих је ратовао! Ово је злогласни период Хамурабија, који опет паралелира Библију дуж временске линије високе хронологије. 
Дакле, да ли је омражени Теру, човек из Уркеша био исти као и трагични библијски лик Тера, човек из Ур Касдима? На вама је да одлучите. Поред горе наведених ограничених натписа о Теру и Хазирану се зна врло мало.
Бројна археолошка открића сведоче о библијским догађајима из времена израилских краљева. Међутим, што је ранији период то више доказа представљају само фрагменти. Ипак, постоји мноштво доказа за период пре-монархије ‒ време судија, израелског боравка у Египту, чак и периода патријараха: изванредни докази о обичајима, пракси, ценама и изрекама ‒ поред самих појединаца!
Блогер који пише за Times of Israel, Самуел Грисволд (Samuel Griswold), писао је о вези Тара-Теру у свом чланку Urkesh: Abraham’s Ur of the Chaldees? Закључио је: Зашто је ово важно осим за историјску тачност? Како то може надахнути Јевреје данас? То је сјајно питање. Наставио је: мислим да нам то даје контекст за веће разумевање културе из које је развијен јудаизам...
Овај чланак је усресређен на трагичну личност Таре али уз нагласак да трагедија на крају постаје изузетно инспиративна. Од почетака у угњетавачком окружењу, Тарин син Авраам одрастао је и постао један од најистакнутијих библијских појединаца, хваљен на својим страницама као нико други; поштован широм света више него било који други појединац у људској историји; којег поштују Јевреји, хришћани, муслимани (па чак и стари Грци); подједнако поштују смртни непријатељи, радикали и умерени, са обе стране секташких подела; син чије се име до данас користи као скраћеница за могућност мира на Блиском Истоку; човек у коме ће, према Библији, бити благословене све земаљске породице - човек познат као отац верних, Божји пријатељ.
Извор: https://watchjerusalem.co.il/1233-has-abrahams-father-terah-been-discovered
тагови: тара, авраам, праоци, месопотамија, ур-халдејски, уркеш, древни-мари, стари-завет, нови-завет, библија, свето-писмо, библијски-културни-центар
  • БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР
  • Краљице Наталије 76
  • Београд