Bkc logo32x32

БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР

МЕНИ
  • Почетна
  • О нама
  • Блог
  • Архива
  • СРП
  • ENG

%d1%82%d1%83%d0%bd%d0%b5%d0%bb %d0%b1%d0%be%d0%b3%d0%be%d0%b2%d0%b8 001

ТАЈНИ ТУНЕЛ ОТКРИО ПУТ ДО РЕФЕЉА НА КОЈЕМ СУ ПРИКАЗАНИ АСИРСКИ БОГОВИ УЗ АРАМЕЈСКЕ НАТПИСЕ

05 Јун 2022

Арамејски натписи, углавном нечитки, на први поглед говоре о локалној политици око 794. пре Хр. До њих је довео недавно откривени тунел у Басбуку, на југоистоку Турске. Тунел је археологе одвео до уметнички израђених рељефа којима је представљено осам богова од којих су три означена арамејским натписима. Ово је саопштено у новој студији објављеној у академском журналу Antiquity.

Ово је први пример стенског рељефа из периода Неоасирског царства са арамејским натписима који садржи јединствене, регионалне иконографске варијације и арамејске верске теме, рекли су аутори који истичући да су подземни простори били испуњени седиментом од ерозије. Када је ово уклоњено, откривена је зидна плоча. Управо на овој стени резбарије у асирском стилу приказују осам чланова арамејског пантеона. Три фигуре су праћене арамејским натписима. Сви прикази дати су у профилу са видљивом половином тела, попрсјем или само главама.
Први приказ представља Хадада, бога олује и кише у хананским и древним месопотамским религијама, препознатог по његовој трострукој муњевитој вилици и кружној звезди. Поред је богиња Син, лунарно божанство бројних месопотамских религија препознатљива по полумесецу и покривалу за главу у облику полумесеца. Поред ње стоји бог сунца Шамаш, препознатљив по својој крилатој круни од сунчевог диска. Четири друга бога на рељефним приказима истраживачи нису могли јасно идентификовати, али се претпоставља да је једно од божанстава и Атаргатис, регионална богиња плодности. Ово необично спајање освајачких асирских и локалних арамејских богова сугерише дијалог између две древне културе, сугеришући да је можда асирски режим, који је контролисао, препознао корист  повезивања култура.
Карактеристике приказа истакнуте у студији су закривљен нос, наглашене обрве, истакнуте и бадемасте очи, облик ушију (широке горе и уске доле), и равна лица и заобљени образи женских божанстава. Све наведено одражава асирски уметнички стил, као и браде мушких богова које су обликоване  тако да буду хоризонталне и подељене  и подсећају на приказе владара Асурнасирпала II и Салманасера III. Древни богови су приказани у процесији преко 3,5м широког панела стенског зида. Највиши приказ међу присутним божанствима је око 1м. Сваки портрет је деликатно изрезбарени. Иако су неке карактеристике богова изразито асирске многи детаљи резбарења показују снажне утицаје локалне арамејске културе. Арамејци су живели у региону вековима пре него што су пали под власт Асирског царства које се брзо ширило у 9. в. пре Хр. Натписи поред богова доносе њихова арамејска, а не асирска имена те стога налазимо арамејски симболизам, спојен са асирским стилом што је можда било покушај далеких асирских владара да се интегришу са локалним лидерима, а не да владају силом.
Први који је видео подземне мозаике, и први коаутор чланака,  Мехмет Онал (Mehmet Önal), шеф катедре за археологију на Универзитету Харан у Шанлиурфи (Harran University in Şanlıurfa,) каже да је у првом тренутку имао осећај као да присуствује неком ритуалу: Када сам се суочио са веома изражајним очима и величанственим, озбиљним лицем бога олује Хадада, осетио сам благи дрхтај у свом телу, истакао је.
Асирски антропоморфни прикази божанстава били су ретки пре времена Сенахериба на почетку 7. в. пре Хр. и вероватно су били под утицајем северне сиријске арамејске традиције. Управо овај сиријски арамејски миље, који такође потврђују арамејски натписи који именују водећа арамејска божанства, чини се највероватнијим контекстом за подземну зидну плочу у Башбуку која приказује божанску процесију коју предводе арамејски бог Хадад, његова супруга 'Атар'ата и Син из Харана - истакао је Онал.
Археолог Давиде Надали (Davide Nadali)  са Универзитета Сапиенза у Риму (Rome’s Sapienza University) слаже се да јединствена уметничка мешавина асирских и арамејских карактеристика у рељефима одражава занимљиви политички мотив односа моћног царства и једне од његових кључних територија. Натписи на арамејском наглашавају намеру да се води дијалог са локалним заједницама, [док] употреба асирског фигуративног стила показује потребу за интеракцијом са асирском политичком моћи, каже он. Стога, чини се да арамејски натписи, углавном нечитки, након првог читања говоре о локалној политици око 794. пре Хр. Међутим, у овом тренутку је тешко знати са сигурношћу. Неки сматрају да ово откриће без преседана може указивати на употребу меке политике у пограничном региону најмоћнијег царства на свету пре скоро 3.000 година.
Илуструјући локалну кохабитацију и симбиозу Асираца и Арамејаца у региону и периоду под чврстом асирском царском контролом, табла Башбука даје научницима који проучавају империјску периферију упечатљив пример регионалних вредности у примени империјалне моћи изражене кроз монументалну уметност, стоји у студији.
Подземни комплекс састоји се од десетина метара пролаза, степеништа и галерија исклесаних из стене. Комплекс и резбарије изгледају недовршено, а истраживачи нагађају да је градња неочекивано заустављена, вероватно почетком 8. в. пре Хр. Натпис поред рељефа омогућује делимично читање имена за које истраживачи мисле да гласи Мукин-абуа. Он је можда био Мукин-абуа наведен у асирским записима пре око 2.700 год. као гувернер главног града провинције Тушан који се налазио око 90 миља источно од овог места. Ако је читање тачно, могуће је да је Мукин-абуа наредио да се изгради подземни комплекс и да се направе рељефи, али да је пројекат остао недовршен када је он престао бити гувернер.
Арамејски је семитски језик који је настао међу Арамејцима у древном региону Сирије. Сродан је јеврејском и постао је званичан језик неовавилонског царства који су Јевреји прихватили током вавилонског расејања.
Чини се да су до овог тунела најпре покушали да дођу пљачкаши. Локалне власти су, наиме, открили вештачки отвор који је пресечен кроз под куће изнад тунела. Када је отпочело формално ископавање, истраживачи су успели да виде тунел у комору и кречњачку подлогу са уклесаним улазом. Тим путем су дошли до дугачког степеништа које се спирално спуштало са горње галерије. Коаутор чланка и филолог Селим Ферух Адали (Selim Ferruh Adalı) са Универзитета друштвених наука у Анкари (Social Sciences University of Ankara) каже да се чини да је комплекс први пут откопан када се кућа градила неколико година раније, али да откриће није пријављено властима, како налаже турски закон. Уместо тога, пљачкаши су направили тунел од куће до подземних пролаза. Пљачкаши су на крају ухваћени и изгледа да нису оштетили рељефе.
Двомесечна ископавања 2018. год. су заустављена због опасности да истраживачи буду безбедоносно угрожени у подземном пролазу који је био нестабилан услед древности. Тајни тунел је сада под законском заштитом турског Министарства културе и туризма. Тунели се ојачавају и када буду обезбеђени истраживачима ће приступ изнова бити омогућен.

Извори:
https://www.jpost.com/archaeology/article-706697?fbclid=IwAR3K23le-8YikITuQM8-YlclRHQmQ_Yyrczw_Li-t4xl2jt18H5Rg-rroKQ
https://www.nationalgeographic.com/history/article/secret-tunnel-reveals-procession-of-ancient-gods
https://news.artnet.com/art-world/assyrian-carving-gods-turkey-2113045

тагови: библија, свето-писмо, стари-завет, асирска-божанства, арамејски-језик, турска, политика-"меке-моћи", библијски-културни-центар
  • БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР
  • Краљице Наталије 76
  • Београд