Bkc logo32x32

БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР

МЕНИ
  • Почетна
  • О нама
  • Блог
  • Архива
  • СРП
  • ENG

001 devora

МОЗАИЧКИ ФРЕСКОПИС ХУКОКА- најстарији приказ значајних женских ликова из наратива о судијама Израиловим

15 Јул 2022

Током овогодишњег ископавања откривен је први познати приказ наратива из Књиге о судијама на којем су приказане значајне женске личности, пророчица и судија Девора и Јаилa, жена која је погубила хананског војсковођу Сисару чије су снаге претходно поражене од израилске војске.

Тим стручњака и студената предвођен угледном професорком религиолошких наука са Колеџа за уметност и науку при Универзитету Северне Каролине (College of Arts & Sciences University of North Carolina at Chapel Hill) Џоди Магнес (Jodi Magness) наставио ке да откопава мозаичку композицију древне синагоге у Хукоку, Доња Галилеја (Huqoq, Lower Galilee). Тамошња синагога је стара око 1600 година и истраживања у њој, започета пре пандемије вируса КОВИД 19 подарила су значајне мозаике на којима су приказани бројни библијски мотиви, као и неки ванбиблијски наративи (сусрет Александра Великог и јерусалимског првосвештеника, јеврејски натпис окружен људским фигурама, животињама и митолошким створењима укључујући путије или купидоне, хелиос-зодијачки циклус). Први мозаици су откривени 2012. год. Од тада су препознати бројни прикази: повратак ухода који носе грооз на штапу уизмеђу себе (као знамење богатства обећане земље, Бр 13:23), човека који води звер на ужету уз натпис мало дете ће их водити (Ис 11:6), Нојев ковчег, раздвајање Црвеног мора, пророк Јона и морска неман, изградња вавилонске куле, оаза Елим, место где се Израилци су логоровали  након бега из Египата (Изл 15:27), као и приказ четири звери (светска царства) из Данила 7 (са арамејским натписом).
Током овогодишњег ископавања откривен је први познати приказ наратива из Књиге о судијама на којем су приказане значајне женске личности, пророчица и судија Девора и Јаила, жена која је погубила хананског војсковођу Сисару чије су снаге претходно поражене од израилске војске.
 
Девора, Варак и Сисара и њихов значај за древни Израил
Девора је једини женски судија у Библији, личност која се истакла у више области. Јасно је да је она једна од најистакнутијих библијских личности која служи као древно-израилски пророк, судија, војни вођа, композитор и минстрел (Суд 4-5).
Два поглавља приказује њен примеран и моралан карактер и указују да су људи гајили велико поштовање и љубав према њој. Слично Мојсеју пре ње, и Давиду доцније, она је објединила улоге пророка, националног вође и војног заповедника.
Будући да је живела на подручју Јефремовог племена (4:5), Девора је највероватније била и припадница истог. Управљала је Израилом  60 година током 12.в. пре Хр. Њена управа над Израилом покрива две деценије националног страдања које је узроковало рат против Хананаца, после којег је уследило 40 година мира.
Чини се да је Девора најпре препозната као пророк, а потом као судија/вођа, затим као војни заповедник (5:15) и на послетку као музичар. Она је је судила у хладу палминог стабла, а у равинистичком предању сачувано је сећање на њену праведност, отвореност и одбијање покушаја да јој се показује нарочита наклоност.
На библијску позорницу, Девора попут других судија у Књизи о Судијама, ступа без фанфара. Библија бележи да против ње није било буна нити изражених неслагања. Њено неприкосновено вођство није било изведено из пола, већ из карактера и даровитости. Јевреји су препознали њен дар и напредовали су под њеном управом. Њено име значи пчела или пчела-радилица
Судије 4-5 су необичне и по томе што је ово прво место у библијским наративним хроникама у којем се комбинује историјска приповест са поезијом. Поглавља се допуњавају у детаљима, увидима и оценама.
Оба поглавља почињу са израилском непослушношћу, живо описују свети рат и његове учеснике и на крају представљају победоносни резултат: земља је починула на 40 година (5:31). Посматрано из друге перспективе: људи су сагрешили, страдање их је научило покајању и завапили су Богу, Господ им одговара планом за ослобођење.
Иако хананаски народи то нису знали, ово је био свети рат.
Поглавље нам представља три вероватне зоне: почетно бојиште око брда Тавор и Језраелске долине (4:12); Танах (5:19) и капије Хазора и других великих хананских градова (4:23; 5:11). Поглавља 4 и 5 скицирају карактере људи који су укључени у рат. То су били:
– Варак који је изненада, на Деворину заповест, постао главни заповедник израилских снага; он је прихватање те улоге условио тиме да Девора крене у борбу са њим. Пророчица је прихватила ово истовремено, пророкујући да „Господ Сисару дати жени у руке“ (4:8–9).
– Јавин, ханански краљ који је господарио Хазором (4:2)
– Сисара, Јавинов генерал који је изражаовао непоколебљиву веру у своје оружане снаге, 900 гвоздених двоколица (4:2–3)
– Племена Нефталимова и Завулонова следе Јефремово племе, баш као и народ Исахаровог племена и Махира; сви марширају за Вараком и сви одају похвалу Девори (5:14–15)
– Припадници Рувимовог, Дановог, Асировог племена и народ Филеада (5:15–17) исмевају позив у свети рат.
Поред Деворе, у приповести се јављају и други женски ликови. Назначајнији међу њима је Јаела, хананејка која  позива Сисару у свој шатор, да би га потом погубила (4:17–22; 5:24–27). Спомиње се и Сисарина мајка. Њу Девора замишља како, са градским музичарима, забрнуто на прозору очекује синовљев повратак (5:28). Ту су и хананске даме које мисле да њхови ратници касне зато што су се заузели око поделе богатог ратног плена и живају у женама које су отели (5:29–30).
У наративу се јавља и неколико успутно споменутих личности:
– Лафидот, Деворин супруг (4:4)
-Евер Кенејин, муж Јаеле (4:11). Према предању, Кенејци су водили порекло од Јотора, Мојсејевог таста.
Деворина позорница се поставља Господњим судом против Израила. Јевреји чине оно што је зло у очима Господњим, и зато их је Господ предао у руке Јавина, господара Ханана (4:1-2). Стешњени у неплодим брдским областима, далеко од трговачких путева, Јевреји економски посустају под владавином Хананаца (5:6).
Девора позива Варака из Кадеша у Нефталим и говори му да га је сам Господ изабрао да заузме Тавор са 10.000 ратника Нефталимовог и Завулоновог племена (4:5–6). Господ обећава победу и ослобођење: „ја ћу довести теби, на поток Кисон, Сисару, војводу Јавинова и кола његова и удство његово, и предаћу га теби у руке (4:6–7).
Поглавље 4 истиче сукоб имеђу Јевреја и Хананаца. Племена су се ставила под Варакову команду. Сисара је то чуо, узима бојна кола и иде на  Wadi Kishon (4:12–13). Као што је обећао, Господ баца Сисару и његов трупе у панику (4:15). Пошто се борба окренула против Хананца Сисара бежи, пешке. Исцрпљен, он долази пред шатор Јаеле, која му доноси млеко и поставља му ћилим да почине, али га потом погубљује на спавању, тако да Варак затиче само тело када се недуго потом појавио на месту ових догађаја (4:17–22).
Поглавље 5 је поетско. Оно садржи Деворину песму која одише укусом реализма и истиче улогу жене. Балада преноси снажну причу, одјекује детаљима које доноси очевидац. Слично Плачу Јеремијином и Марковом еванђељу, читалац се уводи у атмосефру смрти. Могли би да лако замислимо Деворино гласно певање и позивање Варака да игра и пева са њом међу победничком војском. Њен лидерски стил истиче групу победника, она радо препознаје ко им се прикључио и служио. Она и другима упућује похвале, али истовремено то чини на подстицајни начин, како би изградила њихове вође.
Ова песма се сматра једним од најстаријих примера јеврејске поезије. Као таква, она наставља традиционалне хвалоспеве који за циљ имају учине бесмртнима победе о којима певају. Тако, Песма Мојсејева и Песма Маријина, представљају израилске победничке песме које величају победу извојевану преласком Црвеног мора (Изл 15:1–21). Деворина песма садржи много јеврејских речи које су сада непознате. То је разлог због којег су преводи доста варијабилни.
Девора пева  о Господу, али у односу према Јеврејима. На пример, она говори о земљотресу, пљусцима, Господњем маршу под којим планине подрхтавају (5:4–5). Уствари, и саме звезде небеске су се покренуле против Сисаре и Хананаца (5:20). Заслуга за победу у светом рату неизоставно припада Господу (5:5).
Девора је названа мајком Израила (5:7). То је вероватно једна од граничних титула која се јавља у Светом писму и указује на ауторитет. Век доцније, мудра жена из области од Авела до Вет Махе описује свој град у истим фразама док се обраћа Јоаву, током грађанског рата (2 Сам 20:19). Доста раније, Јосиф себе назива фараоновим оцем (Пост 45:8).
Деворина последња реч потврђује Јаелин поступак јер је назива најблагословенијом међу женама (Суд 5:24). Слична титула додељена је Јудити, јунакињи девтероканоског списа, која је одсекла главу асирском војсковођи Холофернесу и тако спасила свој народ (Јдт 13:23-25). У Новом завету, сличан израз се повезује са Маријом, мајком Господњом (Лк:26–28, 42). Коначно, Девора упућује снажни молитвени вапај да сви непријатељи Господњи поделе судбину Сисаре и погину (Суд 5:31). Према равинистичком предању, Девора је написала Пс 68 који је заиста веома слича ономе што начазимо у оба поглава, а нарочито у Суд 5.
Деворин рат променио је историју. Сви Сисарини снови да са 900 ратних двоколица порази Египат и успостави нову светску силу букавално су завршили у блату које је направила киша коју је послао Господ. (5:4.1). Деворин рат је ефикасно уклонио Хананце са позорнице древног света. Да, захваљујући овој победи Израилци су могли населити у плодне равнице уз путеве који су им омогућили трговачку размену (5:7). Судија Гедеон је на темељу Деворниног дела могао да изнова војно уједини племена Израила (пре свега Завулоново и Нефталимово) у борби против Мадијаца и Амалаичана (6:33-35). Грешка је можда била у томе што Израилци нису постали господари ковачница. Суседни народи су се већ бавили топљењем гвожђа. Израилци се у томе нису прилагодили, нити су преузели технолошка достигнућа противника).
 
Девора на мозаику хукокске синагоге
Жене повремено биле приказане у мозаицима синагога, али прикази библијских прича са женским херојима попут Дебора и Јаилe су веома ретки. Проф. Магнес и његов помоћник са Универзитета Малте (University of Malta) Денис Мизи (Dennis Mizzi) организовали су ископавање у југозападном делу синагоге где је откопан део пода украшен великом мозаичком плочом подељеном у три регистра. Сваки регистар представља једну сцену из Судија 4.
003 sisara.jpg 362.87 KB

Први регистар приказује Девору испод палме. Њен поглед је усмерен на наоружаном Вараку који носи штити. На средњем делу ове композиције, који је доста оштећен, приказан је Сисара који седи. На трећем регистру приказан је убијени Сисара који крваридок Јаела забија шаторски колац у његову слепоочницу. Проф. Магнес истиче да је ове епизоде представљају први приказ библијских хероина, Деворе и Јаеле у древнојеврејској уметности подсећајући да је овај наратив, заједно са сценама представљеним у ИНав 19 могао имати нарочит значај за јеврејску заједницу у Хукоку која је живела у  истом географском региону (територија Нефталима и Завулона) на којем су се одиграли ови епски догађаји.
Међу новооткривеним мозаицима налази се и фрагментарни јеврејски посветни натпис унутар венца, окружен панелима висине 1,8 и ширине 2м. Приказане су две вазе у којима се налазе саднице винове лозе. Винова лоза формира медаљоне који уоквирују четири животиње које једу гроздове: зец, лисица, леопард и дивља свиња.
lisica.jpg 174.91 KB
 
Значајно је да је ово други пронађени приказ наратива из Судија у овој синагоги. Пронађена су два панела са мотивима из живота судије Самсон. На једном је приказан Самсон који односи градску капију Газе (Суд 16), а на другом  његово паљење филистејских поља посредством лисица и бакљи (Суд 15:4). Овде је значајно напоменути да је последње споменути библијски наратив био узрок неразумевања и чак подсмевања Библији. Наиме, поменута животиња је поистовећена са европском лисицом. То је била основа за изругивање европских критичара бибијском тексту (нпр. Волтер је питао како скупити  300 животиња које су склоне осами). Међутим, чини се да се овде говори о шакалима (уп. Пс 63:11) који су били непознати у Европи. 
Пољопривредно насеље Хукок, близу Галилејског мора, се према неким схватањима спомиње у Старом завету. Током византијског периода (324–634 н. е.), Хукок је, као и многа села у Галилеји, био је велико и напредно насеље. Тамошња импресивна  древна синагога је саграђена у 4. или 5. в. хр. ере, али је била у употреби само кратко време пре него што је потпуно напуштена.  У 14. в. (период Мамелука), синагога је обновљена и проширена, можда у вези са успоном предања да се у близини налазила гробница пророка Авакума, место које је постало ходочасничко средиште позносредњевековног јудаизма. 
Са открићем сцена које причају причу о Дебори и Јаили, Хукок-мозаици настављају да нуде изненађујуће увиде на теме и мотиве ране јеврејске уметности. Због своје невероватне очуваности и разноврсног садржаја, мозаици Хукок су проглашени једним од 100 археолошких ризница прошлости. Мозаици су уклоњени са локалитета ради конзервације, а ископане површине су затрпане. Планирано је да се ископавања наставе у лето 2023. Покровитељи пројекта су UNC-Chapel Hill, Austin College, Baylor University, Brigham Young University and the University of Toronto, а реализатори ученици и  наставно особље конзирцијума школа на челу са Универиетеом Северне Каролине- Финансцисјку подршку за текућу сезону ископавања дали су и  National Geographic Society, Loeb Classical Library Foundation, Kenan Charitable Trust и Carolina Center for Jewish Studies at UNC-Chapel Hill. 
 
Извори: 
https://popular-archaeology.com/article/excavations-reveal-first-known-depictions-of-two-biblical-heroines/?fbclid=IwAR3XD4CEIGr3BBRXuG9L02dXbAFbKzliUfA5Utsk52DX67v3s3U-9UBxWxM 
https://www.bkcentar.rs/sr/blog/zena-koja-je-promenila-istoriju-hanana-devora-prorocica-minstrel-i-ratnica 
https://bkcentar.rs/sr/blog/sinagogalni-mozaici-potop-i-njegove-paralele-i-svet-biblijskih-zivotinja 
https://www.biblicalarchaeology.org/daily/ancient-cultures/ancient-israel/deborah_the_judge/?utm_campaign=coschedule&utm_source=facebook_page&utm_medium=Biblical%20Archaeology%20Review&utm_content=Deborah%20the%20Judge%20Identified%20in%20Huqoq%20Mosaics&fbclid=IwAR2uAZP_CH8CM5hVc8aUbOkg9peyCFg0mPr-tn89-pUtgZorOfGwWzkwrz8 
https://www.artnews.com/art-news/news/huqoq-biblical-heroines-mosaics-1234633758/ 
https://phys.org/news/2022-07-excavations-reveal-depictions-biblical-heroines.html 
https://www.ancientpages.com/2022/07/06/first-known-depiction-of-the-biblical-heroines-deborah-and-jael-unearthed-on-1600-year-old-mosaics/ 
https://www.archaeology.org/news/10673-220708-huqoq-synagogue-mosaic 

тагови: библија, свто-писмо, стари-завет, хукок-синагога, девора, варак, сисара, књига-о-судијама, самсон, лисица, библијски-културни-центар, јаила
  • БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР
  • Краљице Наталије 76
  • Београд