Bkc logo32x32

БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР

МЕНИ
  • Почетна
  • О нама
  • Блог
  • Архива
  • СРП
  • ENG

000

029 ЗАШТИТИНE TETОВАЖЕ НА МУМИЈАМА ЖЕНА ПРОНАЂЕНИМ У ДЕИР ел-МЕДИНИ – тетовирање, пракса елите или "талога" друштва

24 Новембар 2022

Стари Египћани су били познати по украшавању готово сваке доступне површине, од зидова храмова до унутрашњости гробница и сваког сантиметра статуа и намештаја. Ипак, недавна студија открила је мање познату склоност Египћана за украшавања тела, односно тетоважама. До недавно је било неприкосновено становиште Џошуа Марка (Joshua Mark) према којем најубедљивији доказ о египатским тетоважама датира ову праксу у време Средњег царства — у распон од 11. до 13. династије (отприлике 2040-1782. Хр.). Међутим 2018. год. истраживачи су открили да су две мумије похрањене у Британском музеју тетовиране. Тетоваже на мумијама древног Египта нису непознате, али до сада их је било релативно мало, а све су биле геометријског стила – састављене од разних тачака, цртица и линија тетовираних у кожу.

Ово нису прве мумије пронађене са тетоважама, па чак ни најстрарије, али су ипак посебне и веома значајне. Наиме, египтолози су пронашли много више тетовираних женских него мушких мумија на древним гробницама. Пошто се чинило да је тетовирање готово искључиво женска пракса у старом Египту, пише археолог Џоан Флечер (Joann Fletcher), мумије пронађене са тетоважама обично су одбацивали (мушки) истраживачи који су претпостављали да су жене сумњивог статуса, описаног у неким случајевима као девојке које плешу.
001.jpg 150.68 KB

Инфацрвено сликање седам мумија старих три миленијума открило је низ тетоважа на телима древних Египћана тј., тачније – Египћанки, то нагони истраживаче на преиспитивање овакве позиције. Наиме, упркос изостанку доказа који би сугерисали да су тетоваже у древном Египту посебно означавале плесачице, проститутке, конкубине или припаднице ниже класе, археолози су се дуго држали претпоставки формираних у 19. в.  о тетоважама (и класи, плесу, сексу и религији), чак и кад јасно говоре о тетовираним Египћанкама чије су сахране очигледно показивале да су свештенице или чланице шире владарске  породице. Једна мумија описана као конкубина била је заправо свештеница високог статуса по имену Амунет, као што откривају њени погребни натписи.
002.jpg 33.01 KB

Оно што мумије Деир ел-Медин издваја од осталих које су биле пре њих је дизајн њених тетоважа. Ово нису само једноставни геометријски обрасци, раније пронађени на египатским мумијама. Ово су детаљни и специфични симболи који као да имају неко дубоко значење, највероватније духовне природе. Први рад у вези са открићем тетоважа на мумијама из Деир ел-Медине представила је  Ен Остин (Anne Austin), био-археолог са Сент Луис Универзитета у Мисурију (St. Louis University of Missouri). Остин и њене колеге пронашле су тетоваже на мумифицираним остацима откривене на локалитету званом Деир ел-Медина. У време када је представљала своје откриће мумије су повезиване са неидентификованим појединцима који су вероватно били занатлије и занатски радници који су помогли у изградњи и украшавању сложених гробница пронађених у оближњој Долини краљева и Долини краљица.
Указано је да је пракса тетовирања у древном Египту недовољно истражена, а да су записи повезани са њом малобројни. Пре проналазака мимија из Деир ел-Медине пронађено је само шест других египатских мумија са тетоважама. Тетоваже на Деир ел-Медина мумијама уочене су приликом проучавања на Француском институту за оријенталну археологију у Каиру (Cairo’s French Institute of Oriental Archaeology) 2016. год. Остин је уочила  ознаке на врату торза без главе без руку и у почетку је помислила да су насликане, али је детаљно испитивање показало да су тетовиране. Користећи инфрацрвено светло за боље испитивање мумије, на крају је пронашла 30 појединачних тетоважа, од којих су многе невидљиве голим оком због употребе смола у процесу мумификације. Даља анализа, укључујући снимање обављено ове године, помогла је Остини и њеном тиму да идентификују више тетоважа.
003.jpg 59.59 KB

Научници верују да локација и дизајн новооткривених тетоважа указују на то да су биле превише замршене за свакодневну употребу или пуку декорацију. Тетоваже су се налазиле на местима на телу која би захтевала да их друга особа нанесе на кожу, и на местима где би било веома болно примити тетоваже. Ово указује на то да је жена подвргла себе дугом и мучном процесу тетовирања руку оштрим иглама и тупом силом из веома добрих разлога — ове тетоваже су за њу имале дубоко значење и значај, и желела је да сви који виде њено украшено тело знају колико су њена уверења била важна.
Прилично је магично радити у древној гробници и одједном видети тетоваже на мумифицираној особи уз употребу инфрацрвене фотографије, каже Остин. Значај тетоважа је још увек предмет расправе. Ипак, искорак је учињен када је утврђено да су све мумије са тетоважама припадале женама. Тај моменат и разноврсност пронађених ознака, сугерише да тетоважа може бити повезана са женским улогама исцелитеља и свештеница, а не само са плодношћу и сексуалношћу као што се раније сматрало. Тетоваже које је Остин проучавала имале су укрштене шаре на рукама и елементе налик хијероглифима на другим местима. Већина трагова на њеном телу се не појављују на другим мумијама, што је Остин навело на претпоставку да је ова жена имала значајну верску улогу у древном египатском друштву. Ово потврђује и приказ бога Беса и посуде лево од хоризонталних линија тетоваже, што је слика везана за ритуално прочишћавање током недеља након порођаја.
004.jpg 63 KB

Друга мумија Деир ел-Медина има тетоваже људског ока — знак заштите који се и данас користи — и седећег бабуна са обе стране њеног врата. Ту су и цветови лотоса на боковима и краве на мишицама обе руке. Тетоваже које су до сада откривене показују веома дубоку религијску ноту. Многи детаљи (као што су краве на њеним рукама) су повезани са богињом Хатор, која је била једно од најпопуларнијих божанстава старог Египта. Симболи који су били тетовирани на грлу и рукама мумије могли су да јој дају чвршћу везу са Хатором док се жена молила и певала хвале богиње.
Неки египтолози верују да би тетоваже такође могле бити знак озбиљности привржености ове жене њеним верским обичајима и веровањима. Желела је да свет зна да је потпуно посвећена својим изабраним божанствима. Такође се чини да су неке од тетоважа више избледеле од других, што би могло значити да је ова дубоко духовна Египћанка повећала број тетоважа на свом телу како је старила, а њен систем вере се продубљивао и развијао.
Непосредно изнад задњице једне од пронађених мумија, налази се трака трајно исцртаних дијаманата, сличних шарама виђеним на плафонима гробница из тог времена. Симетрични узорак на доњем делу леђа четврте мумије се мало разликује од раније мумије, са узорком воде и линијом биљака. Истраживачи мисле да би ово могло представљати обале Нила, где су жене могле да оду да се умире током трудноће или менструације. Сцену надгледа ведјат-око, представа египатског бога Хоруса који се користи да симболизује исцељење, благостање и заштиту.  Ту је и слика бога Беса који носи круну са перјем. Обе слике сугеришу да је ова тетоважа била повезана са заштитом и лечењем.
Неке од мумија имају тетоваже не само на доњем делу леђа, на врату већ и на куковима. Једна од мумија нпр., има кук који је трајно обележен сликом која личи на египатског бога Беса, који је, поред осталих обавеза, био и заштитник трудница. Не може се пронаћи никакав уочљив образац у тетоважама које су до сада пронађене, али се чини да су многе тетоваже на овим мумијама постављене око кукова и доњег дела леђа, што сугерише да би њихова функција могла бити повезана са репродукцијом.
Акутни бол у доњем делу леђа често прати порођај, а код неких жена и менструацију, пишу Ен Остин и Мари-Лис Арнет (Marie-Lys Arnette) ауторке недавне студије објављене у The Journal of Egyptian Archaeology сугеришући да су се можда тетоваже у доњем делу леђа прво појавиле као начин заштите од болова женског живота. Остин, на бази древних медицинских текстова, повезује образац цик-цак линија, који може представљати мочвару, са расхладном водом која се користи за ублажавање болова током менструације или порођаја. Мочвара дуж обала Нила може бити умирујуће место за жене током трудноће или менструације. Постоји шанса да су древне жене у Египту имале уточиште истетовирано на доњем делу леђа како би донеле део те умирујуће моћи где год да су ишле. Откривене тетоваже вероватно су повезане и са древним египатским богом Бесом за кога се веровало да штити жене и децу, посебно током порођаја каже коауторка Мари-Лис Арнет, египтолог са Универзитета Џон Хопкинс у Балтимору (Johns Hopkins University in Baltimore).
005.jfif 31.91 KB

Она подсећа и на три глинене фигурице које приказују тела жена пронађене у Деир ел-Медини пре неколико деценија које је поново испитала откривши тетоваже на доњем делу леђа и горњем делу бутина које укључују приказе Беса. Истраживачице су, стога, закључиле да када се ставе у контекст са артефактима и текстовима Новог царства, ове тетоваже и прикази тетоважа би визуелно били повезани са сликама које наводе жене као сексуалне партнере, труднице, бабице и мајке које учествују у ритуалима након порођаја и користе се за заштиту мајке и детета.
Биоархеолог Соња Закржевски (Sonia Zakrzewski) са британског Саутемптон  Универзитета (University of Southampton), која није била укључена у ову студију, рекла је  да су новоописане тетоваже изузетно замршене у односу на раније египатске праксе тетоважа  додавши да су слике трудних жена изузетно ретке у египатској уметности. Она је сугерисала да, пошто су рађање и плодност тла повезани у египатској мисли, ове тетоваже утискују заштитне представе, укључујући богове на своје тело, скоро као да особа са собом има сопствену преносиву магичну амајлију.
Међутим, важно је узети у обзир (изостанак) свеприсутности у овој интерпретацији, признају ауторке студије додајући да ако би тетоваже имале за циљ да обезбеде успешну трудноћу и порођај, или да избегну бол за жену која их носи, очекивали бисмо да ћемо много чешће наћи присуство ових ознака. Може бити ретко и тешко пронаћи доказе за тетоваже јер морате пронаћи очувану и изложену кожу... Пошто никада не бисмо одмотали мумифициране људе, наше једине шансе да пронађемо тетоваже су када пљачкаши оставе кожу изложену и она је и даље присутна да видимо миленијуме након што је особа умрла, рекла је Остин.
Нису све одрасле женске мумије пронађене у Египту слично истетоване. Неке добро очуване коже изгледају чисте, док су друге мумије прекривене са више од 30 тетоважа. Истраживачи могу само да претпоставе зашто је то било тако. Можда су само оне жене укључене у процес порођаја, попут бабица, биле тетовиране на овај начин. Или су можда представљале припаднике култа богиње.
Пронађене тетоваже на мумифицираној кожи две жене из древног града на обали реке Нил сугеришу да је доњи део леђа био трендовско место за тетовирање више од 3.000 година. До неких нових открића остаје нам да се са Остин надамо да ће више научника пронаћи доказе о тетовирању како бисмо могли да видимо да ли је оно што се дешава у овом селу јединствено или део шире традиције у старом Египту коју једноставно још нисмо открили.

Деир ел-Медина
Локација Деир ел-Медина била је заједница откривена 20-тих година прошлог века. Локацију је открио француски тим Хауарда Картера (Howard Carter) увреме када су открили и знамениту гробницу фараона Тутанкамона. Истраживање је показало да је град био активан  у периоду од 1550-1070. пре Хр. Град се налазио на западној обали Нила преко пута археолошког налазишта Луксор. Заједница је била смештена у великом насељу са правоугаоним мрежама улица и стамбеним просторима за раднике који су били одговорни за изградњу гробница за египатске владаре. Жене и деца су живели у селу Деир ел-Медина, док су мушкарци одлазили данима да раде на гробницама. Локација је била позната као Сет-Ма'ат (Место истине), а њени становници у времену Новог царства су били познати као слуге на месту истине.
006.jfif 9.65 KB

Важна карактеристика је Велика јама. То је древна депонија пуна новчића, признаница и писама на папирусу. Њено откриће помогло је археолозима да боље разумеју животе обичних људи. Иако се о животу становника насеља не зна довољно, сама локација је без премца када је у питању документација о животу заједнице овде. Ипак, откриће најмање шест тетовираних жена у Деир ел-Медини било је прилично изненађујуће јер ништа у Великој јами не помиње праксу тетовирања. Истраживане мумије откривене су у гробницама које су се налазиле у близини насеља. 
 
Извори: 
https://www.smithsonianmag.com/smart-news/infrared-reveals-egyptian-mummies-hidden-tattoos-180973700/ 
https://www.openculture.com/2022/08/the-oldest-tattoos-ever-discovered-on-an-egyptian-mummy-date-back-5000-years.html 
https://www.sciencealert.com/we-may-have-decoded-a-sacred-motif-in-ancient-egyptian-mummy-tattoos 
https://greekreporter.com/2022/11/11/tattoos-ancient-egyptian-mummies/ 
https://phys.org/news/2022-11-tattoos-ancient-egyptian-women-childbirth.html 
https://www.egypttoday.com/Article/4/120616/Ancient-burial-sites-in-Egypt-reveal-tattooed-mummies
https://www.cloakanddaggerlondon.co.uk/egyptian-tattooed-mummy/ 
https://www.ancient-origins.net/news-history-archaeology/mummy-tattoo-0017504 
https://nationalgeographic.rs/istorija-i-kultura/arheologija/a40250/Tetovaze-sa-mumija-zena-u-Egiptu-povezane-sa-porodjajem.html 
тагови: библија, свето-писмо, стари-завет, египат, мумије, тетоваже, заштита, сексуалност, трудноћа, порођај, леђа, деир-ел-медина, бог-бес, богиња-хатор, око, мочвара, хијероглифи, бабуни, прочишћавање, инфрацрвене-фотографије, библијски-културни-центар
  • БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР
  • Краљице Наталије 76
  • Београд