Bkc logo32x32

БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР

МЕНИ
  • Почетна
  • О нама
  • Блог
  • Архива
  • СРП
  • ENG

Mysterious mummy in cairo

ТАЈАНСТВЕНА МУМИЈА У КАИРУ: изненађујући истинити идентитет под многобојним огртачем - Ахмед Осман

23 Јануар 2021

Аутор текста указује на могућност поистовећивања библијског Јосифа и египатског званичника чија је мумија пронађена у Долини краљева 1905.год. Поменути званичник је живео током позног периода 18. египатске династије. Иако текст можда није довољно убедљив у вези тврдње да су Јуја и Јосиф иста личност, нарочито због тога што апстрахује библијску референцу која сведочи да су Израилци приликом изласка са собом понели Јосифиво тело, текст може - у најмању руку - да нам укаже на потенцијал археолошког реконструисања библисјког наратива са једне, и да нам помогне да боље упознамо атмесферу у коју је смештен тај наратив са друге стране.

Ко је био цар који је Јосифа, носиоца легендарне шарене хаљине, поставио за свог везира? У којем времену дуге историје Египта су они живели?
Од времена првих археолошких ископавања у Египту, дакле сто и педесет година, научници покушавају да одговоре на ова питања. То су питања којима сам посветио двадесет пет година живота.
Библија и Куран говоре да је праотац Јосиф продат као роб у Египат. његова браћа продала су га трговачком караваном покренути љубомором због тога што му је отац, Јаков поклонио разнобојну хаљину. Египатски званичник купио је младог јеврејског дечака и поставио га је за управника свог имања. Међутим, када га је жена господара оптужила за покушај обљубе, Јосиф је послату затвор. Две године доцније, фараон је ослободио Јосифа и именовао га је за првог човека египатске владе. Разлог за то је Јосифова способност да протумачи фараонове снове.
У причи се каже да су због глади у Хахану Јосифова браћа дошла у Египат у намери да купе храну. Јосиф је препознао Јаковљеве синове, али будући да је носио египатску одећу и да је сакрио свој идентитет они нису њега препознали.
Глад у Ханану је, међутим, била дуга и то је натерало Јосифову браћу да се врате у Египат како би изнова купили храну. Јосиф их је тада позвао да обедују у његовом дому и у емотивном тренутку им је открио свој идентитет. Они су били постиђени својим ранијим делима и због тога што су га продали као роба, али им је он рекао да није потребно да осећајуи кривицу: „јер Бог ме је послао пред вама да сачувам живот и учинио ме је оцем фараону “, рекао је.
 
Отац фараону
"Отац фараону"! Ово је израз који је привукао моју пажњу. Египатски званичници су обично добијали титулу "син фараона" док је "отац фараона" била ретка титула која ју је носила само неколицина људи.
Одмах сам се сетио Јуја (Yuya).
Јуја је служио као служитељ и заповедних војних кочија Аменхотепа III (око 1405-1367. пре Хр) из 18. династије. Међу бројним титулама које је он имао је јединствену титулу "свети отац Господара две земље" (it ntr n nb tawi) што је фараонова званична титула. Разлог због којег је Јуја добио ову титулу била је чињеница то што је цар Аменхотеп III оженио кћи Јуја, Тију (Tiye) и учинио је својом великом супругом и царицом Египта.
Да ли праотац Јосиф и Јуја могу бити иста личност?
 
Јујина гробница
Гробница Јуја и његове супруге Тује (Tuyе) пронађена је 1905. године, три године након што је Теодор М. Давис добио концесију за ископавање у Долини краљева. Место гробнице, која је једина, осим седамаест година касније пронађене гробнице Тутанкамена, пронађена готово нетакнута , изазвало је неко изненађење.
Дејвис је обезбедио новац, док су стварни посао обављали британски археолози. У Долини краљева постоји уска бочна долина, дугачка око пола миље, која води до планине. Осам дана пре Божића 1904. године, Џејмс Кибел је започео испитивање ове бочне долине. Месец дана касније, одлучио је да људе пребаци натраг до ушћа у бочну долину, а до 1. фебруара открили  су врх запечаћених врата која су водила степеништу. За неколико дана Дејвис и његова група могли су да уђу у гробницу у којој су пронашли саркофаг Јује и његове супруге Тује (или Тјуиу, Тхуиа), укључујући њихове мумије.
Иако су Јуја и његова супруга били познати из египатских текстова, није сматран нарочито важним, нити је било познато да је имао валдарску крв - што је био један од услова који би би очекивано требао да испуњава неко ко ужива привилегију сахрањива у Долини краљева.
 
Јуја Семит
Осим што су носили јединствену титулу  „отац фараона“, и Јосеф и Јуја су били неегипатскиг порекла, а многи научници су коментарисали Јујин негипатски изглед. Артур Вејгал, један од археолога који су учествовали у откривању Јујине гробнице, написао је: „Био је особа која је командовала присуством. . . Има лице црквеног лица, а у његовим устима постоји нешто што подсећа на покојног папу, Лава III.“ Хенри Навиле, швајцарски египтолог, заузео је став да је Јујино „врло аквилно лице можда семитско“.
То што су писари имали потешкоће са шисањем његовог имена потврђује претпоставкуо његовом неегипатском пореклу. Једанаест различитих облика његовог имена пронађено је на његовом саркофагу. три ковчега и другом погребном намештају. Египатска имена су обично означавала име бога под чију је заштиту особа била смештена: ’Ра-мос’, ‘Птах-хотеп’, ‘Тутанкх-амон’ итд. Чини се, стога, да су га египатски писари сигурно повезивали са именом његовог божанског патрона, ЈХВХ (Јахве), и то је оно што су писари покушавали да напишу.
Начин на који је Јуја сахрањен, такође указује да није био египћанин. Уши му нису биле пробушене, што га разликује од већине царских мумија 18.династије,  време током којег је Јуја служио и под Тутмозесом IV и под његовим сином, Аменхотепом  III, а положај руку које су пкренуте према врату испод браде је другачији од уобичајеног Озирисовог облика у којем су мртвачеве руке крекрштене на грудима.
Графтон Елиот Смит, британски анатомиста који је 1905. године прегледао Јујину мумију, покренуо је питање његовог неегипатског изгледа. Смитхје у свом извештају написао:
„Његово (Јујино) лице је релативно кратко и елиптично. . . Нос му је истакнут, аквилински и високо премошћен; ... Изгледа да су усне донекле пуне. Вилица је умерено четвртаста... Када се говоримо о расном карактеру тела Јујиног, врло мало можемо дефинитивно схватити као јасан показатељ његовог порекла и афинитета. . . Облик лица (а посебно носа) такав је какав чешће налазимо у Европи него у Египту.“
Фараон је, такође, дао Јосифу жену Египћанку и египатско име, чији је први елемент „сеф“. Манетхо, египатски историчар који је историју своје земље написао Птоломеју I током 3.в пре Хр. ере, помиње да је Аменхотеп III имао служитеља званог С(и)еф. Чини се да се назив „Јо-сеф“ или „Ио-сеф“ на јеврејском и „Ју-сеф“ на арапском састојао од два елемента: једног Јеврејског „Ју“, што је скраћено од Јахвех, а другог египатског , „Сеф.“
У библијском извештају о праоцу Јосифа, по именовању за служитеља, од фараона је добио три предмета као ознаке службе, прстен, златни ланац и кочије. Ова три предмета су такође пронађена у Јујиној гробници.
Царски прстен није пронађеној у Јујиној гробници, али је пронађен писани текст који потврђује да је био "носилац печата цара доњег Египа," као и "носилац прстена цара Доњег Египта". Значајно откриће у гробници, такође је био златни ланац који је пао у Јујин ковчег и који се зауставио испод његове главе када су пљачкаши гробова пресекли нит која га је држала на месту. У гробници је, такође, пронађена и мала кочија.
 
Године мудрости
Књига Постања о  смрти и сахрани Јосифа каже дае умро у сто и десетој години: "балсамоваи су га ставили у ковчег и сахранили у Египту". Будући да је давне 1865.год, када је британски научник Чарлс В. Гудвин, сугерисао да је доба коју је библијски приповедач доделио Јосифу, била одраз египатског предања, ова теза је постајала све прихваћенија од египтолога.
Сер Графон елиот Смит, анатомиста који  је прегледао Јујину мумију након њеног открића, рекао је у свом медицинском извештају да Јуја није имао мање од шездесет година у тренутку смти, али само на темељу изгледа лица није могао да одреди тачну старост преминулог. Ипак, Хенри Навиле, који је превео Иуиин примерак Књиге мртвих, написао је у свом следећем коментару на то да „. . . уметник је желео да укаже на то да је Јуја био врло стар човек када је умро: зато му је направио прилично белу перику... “
Очигледне разлике у вези са старошћу лако могу да се разреше. Просечна старост људи тог времена била је око 35 година. Древни Египћани су сматрали да је старост знамење мудрости, а на оне који су постигли дуг живот гледали су као на свете личности. Фараон је и Јосифа и Јују сматрао мудрима.
За Јосифа је рекао: „Не постоји нико тако  мудар као ти.“ Јуја је на његовом погребном папирусу описан као „једини мудрац која воли свог бога“. Старост коју су Египћани приписивали онима који су живели мудро било је сто десет година, без обзира на то колико су заправо имали година. За Аменхотепа, сина Хабуа, египатског мађионичара у Јујино доба, речено је да је живео сто десет година, иако последње информације о њему које имамо о њему имају осамдесет година.
 
Град са много врата
Поређење између старозаветног наратива о праоцу Јосифу и египатских историјских записа указују да је могуће да се ради о истој особи. У том правцу се могу разумети и моменти које сазнајемо из Курана. Света књига муслимана сведочи да је Јаков, отац Јосифове браће, својим синовима дао неколико савета пре него што су се по други пут упутили ка Египту: „О, синови моји! Уђите у (град), али не на једна врата, уђите на различита врата... ”
Овај савет указује да је град који су, на свом трговачком путовању посетили Јаковљеви синови, имао много капија што одговара ономе што знамо о Мемфису, седишту царске резиденције јужно од пирамида у Гизи, или Теби, на источној обали Нила.
Иста прича се налази у јеврејском предању: „Његова браћа, бојећи се зла, ушла су у град на десет различитих врата“ (Midrash Bereshith Rabbah 89). познато је да је Јаков био забринут пре него је допустио синовима да крену на друго трговачко путовање. Разумно је претпоставити да му је био познат изглед Тебе. У целом древном свету Теба је била позната као „град са много капија“, а грчки песник Хомер споменуо ју је око 8.в. пре Хр. као „град са стотинама врата“. То нису биле референце на капије кроз обилне зидове, већ на улазе који припадају многим храмовима и палатама.
 
Време Јуја и време Јосифа
Како у светим књигама недостаје име фараона који је Јосифа именовао својим служитељем, научници су тражили неке друге детаље у наративу о Јосифу  како би им помогли га датирају.. Приметили су да су се „кочије“ три пута помињу у Постању:
1 - Кад је именован за служитеља, фараон даде Јосифу кочије,
2 - Јосиф је користио кочије приликом дочека свог оца Јакова и осталих Израилаца кад су дошли у Египат,
3 - Када су Израилци пошли да сахране оца Јакова у Ханану, Јосиф је са собом повео „и кочије и коњанике“.
Библијска прича о Јосифовом уздизању на високу функцију каже да му је фараон обезбедио друге кочије за вожњу. То сугерише његову одговорност за кочије, став поткрепљен чињеницом да су кочија пронађена у Јујином гробу. У древном Египту био је обичај да се у гробницу постављају предмети који су имали посебан значај у животу умрле особе.
Међутим, рани египтолози су били преварени када су покушали да одреде време Јосифовог живота у светлу ових информација. Пре пре деценију или две сматрало се да су цареви Хикси, који су владали Египтом отприлике век и по пре него што их је 18. династија избацила, први увели кочије у Египат. Како су Хикси и сами били пореклом из Ханана, било је лако сместити Јосифа Јеврејина током периода њихове владавине у Египту. Међутим, сва налазишта Хикса у источној делти Нила су сада ископана, а ни на једном нису пронађени остаци кочија; нити било какви писани или сликане референце на кочије. Сада је општеприхваћено да су египатски краљеви из 18. династије први увели кочије.
С друге стране, такође је утврђено да се тек у позном добу 18.династије, у време када је Јуја живео, бојне кочије одвојене као засебна јединица у односу на пешадију, те је могуће да је Јуја, као главни служитељ Аменхотепа III, била прва особа за коју знамо да носи титуле заменика његовог величанства у кочијама.
Дакле, сличност између Јује из египатске 18. династије и Јосифа из Библије указује да су оба лика морала представљати једну особу.
 
Извор: Ancient origins
https://www.ancient-origins.net/history/mysterious-mummy-cairo-surprising-true-identity-joseph-coat-many-colors-008681?fbclid=IwAR3q46MDWbmrlIl35WUktsiVxifaKRYI7ny1vzyaJZxJ6xFTnTipT8xG4rE
тагови: јосиф, јуја, египат, фараон, кочије, јаков, јосифова-браћа, библија, стари-завет, 18-та-династија, археологија, библијски-културни-центар, свето-писмо
  • БИБЛИЈСКИ КУЛТУРНИ ЦЕНТАР
  • Краљице Наталије 76
  • Београд